Saturday, November 9, 2013

Baca Buku


Membaca sebuah buku utk saya kini semakin lama masa yg sy ambil..(buku ilmiah ttg kehidupan,motivasi etc) utk setiap bait ayat... saya akan mula berfikir.... baca lagi.. fikir lagi.... absorb dan cuba relate dgn kejadian semasa... seperti seorang pelajar yang mendengar ceramah dan kemudian menulis di nota bukunya... begitulah saya.. dan kemudian seperti mahu kembangkan nota itu menjadi sebuah buku rujukan saat saya memerlukannya

Dulu masa student.. nak beli buku bacaan rm30 pun terasa mahalnya.. maklumla student... mana ada duit..ada duit pun sbb pinjaman ptptn.. habis bayar yuran blaja dan beli buku blaja.. dan simpan utk duit poket harian... masa tu mmg hargai setiap ringgit yg dibelanjakan.... ibubapa saya dah pencen.. duit poket tak dapat beri utk saya... sepnuhnya gunakan pinjaman ptptn... skrg bulan2 bayar balik la pinjaman yg berjasa tu... tapi... kenapa admin fee nya mahal bebenor? Huhu

Sekarang.. alhamdulillah.. dh kerja...ada duit boleh beli buku bacaan yg diidamkan... sy pengemar bc novel masa sekolah menengah dulu.. tp sy pinjam je kat kawan dan perpuatakaan.. ye la.. tak mampu... tp skg... dh mampu pun sy tak beli buku novel cinta yg takde value... sy lebih suka membeli buku yg ada isi dan value tersendiri... yg sy dapat sesuatu.. yg bila2 saya bc saya akan bc semula...

Macam buku ahmad! Dan mcm buku2 yg sy belum hais baca nih!.. bila mahu habis da....






Share skit isi buku yang saya dah baca, dan saya pernah update dalam status FB , (kalau dalam FB susah nak cari semula benda yang kita pernah tulis dan share, jadi saya kumpulkan di blog ni)

 -ustz pahrol ;notahatiseorang lelaki
**Melakukan sesuatu yang terus hidup walaupun setelah kita mati...
Sudahkah kita melakukannya?Jom kita fikir dan bertindak
**Hidup akan kelam,duka dan kecewa apabila kita hanya menerima. Ceriakan kembali dengan memberi.
Benarlah, bila kita hnya menerima rasa seperti useless,lemah dan tak maju ke depan...
jadi bangkitlah menjadi orang yang lebih maju dan berguna dengan MEMBERI
 **"Kau masih ada emak.kau lebih bernasib baik.Dengarlah cerita-ceritanya. Semakin tua suaranya semakin kurang didengari.mereka tidak ada cerita baru.hanya cerita lama. Seluruh tenaga ,kelebihan dan semangatnya telah habis diperah untuk kita"
Subahanallah... tiada tandingannya kasih ibu.. kasih kita pada ibu bagaimana?
 **Allah ciptakan kita dua telinga, satu mulut. Maknanya kita mesti banyak mendengar daripada berkata kata

 -majalah Q&A
 **Tadi semasa pergi tandas, saya lihat ada lipas, kemudian ada lipan dan akhir sekali ada cicak di dinding....
semua itu sangat menggelikan saya...terfikir kata2 di dalam majalah Q&A yang saya baca bulan ni..lebih kurang beginilah maksudnya:
setiap kejadian yang Allah cipta ada kebaikannya, ada fungsinya... diciptakan sesuatu yang menggelikan seperti ular dan yg lain2, sbg peringatan buat manusia di dunia supaya tidak melakukan mungkar... bila lihat yg menakutkan.. ingatlah siksaan kubur nnt ada segala macam yg menggelikan spr ular, ulat dan sbgnya...

tgk lipas seekor kat tandas pun dah geli, nnt kalau kat kubur ?? takutkan???..

jom la buat baik selalu sahabat2 saya sayang kerana Allah...
kalau saya tak cukup baik, tegurla saya supaya saya jadi lebih baik
sama2 mengingatkan..

tgk lipas seekor kat tandas pun dah geli, nnt kalau kat kubur ?? takutkan???..
jom la buat baik selalu sahabat2 saya sayang kerana Allah...kalau saya tak cukup baik, tegurla saya supaya saya jadi lebih baiksama2 mengingatkan..



Dunia informasi skrg selalu refer "mr google".. 
Apa pun berbalik kepada dalil yg sahih juga..
Terimalah ilmu dengan ilmu... 
InshaAllah..
* Peringatan utk diri saya juga...

-Tafsir al-Quran

 Surah al fatihah merangkumi 1.aqidah2.ibadah3.minhaj kehidupanSubahanallah...


-bersyukur saat diuji,prof muhd kamil ibrahim...

**Ramai yang menyangka bahawa ujian besar yang telah mereka hadapi berpaksi kepada rasa duka dan tidak pada rasa suka..
Misalnya, seorang pensyarah berduka dan berasa ia satu ujian besar kerana tidak berjaya melanjutkan pelajaran di peringkat Phd,tetapi tidak pula berasa ia ujian besar apabila mereka bergelar Dr. Bayangkanlah bagaimana hendak mengawal rasa riyak, sombong dan angkuh dengan kelulusan tersebut?

-Tokoh-tokoh wanita unggul , Muhammad Ali Al-Allawi




Thursday, November 7, 2013

ummi... dimanakah abi...




 ummi... dimanakah abi...

 si kecil tidak pernah bertanya.. malah sudah di'program' di dalam fikiran mereka bahawa ayahnya di kubur, mereka akan jumpa ayah di syurga ... inshaaAllah.. dengan syarat, kakak dan adik jadi anak yang solehah, anak yang baik, selalu doakan ayah dan ummi.. :)

 sengaja saya menduga si kecil embun,

 "kakak, dah baca doa untuk ayah belum? "
(bersungguh2 dia baca fatihah .. pelat lagi tapinya!)

" em, kalau ummi mati, kakak nak doa untuk ummi tak? "

 kakak jawab, "tak nak!"

 "aik.. kenapa tak nak? " balas ummi pura-pura terkejut

 si petah Embun menjawab,

 "sebab kakak nak ummi HIDUP!" :))

Paklong direct. Hehe

https://www.youtube.com/watch?v=_v1ujzPVIC0&feature=youtube_gdata_player