Thursday, May 29, 2014

Sabr, fighting!

Sedikit masa saja lagi..

Bertahanlah wahai diri...

Fighting!

Friday, May 16, 2014

Dating.. friday 160514

Asal cuti je jalan...
Asal jalan je cuti...

Memang tu la routine kami kalau tak balik shah alam... beli brg dapur... bawak anak anak jalan main... kadang tengok wayang kalau ada citer cartoon...
Rasanya orang kedai pun dah kenal kai kot... balik balik setiap minggu muka ni la pengunjung setia... hehe...

Minggu ni date ngan cik embun je... sebab kekwa balik kg shah alam... dah minggu kedua dik wa kena demam ciken pox...sian baby kekwa kan... baby besor dh empat tahun tahun 2014 ni.. hihi... seminggu umi cuti jaga adik wa demam.. amik cuti smp habis cuti umi.. terpaksa mintak tolong ayah bonda ku yg nun jauh di shah alam utk jagakan sekejap....

Minggu depan umi amik dik wa ye... kasik can date ngan kakak jap minggu ni..next week kita bergamba bertiga plak eh...


Thursday, May 15, 2014

Hi blog.. u miss me?

I'm back!
InshaAllah.. lepas ni more sharing in my blog... sbb dh jumpa application yg mudah nak sharing and post entry kat blog which is mcm dalam gambar kat bawah.. cuma disadvantage nya tak boleh nak edit gmbr ikut mana yg kita suka... or maybe sy yang tak tau??..anyone yg tau boleh bantu saya? Hehe...


Self rewards

*pat pat own shoulder..

Siapa lagi nak bagi kalau bukan diri sendiri kan.. hehehe

Sunday, May 11, 2014

Budak itu bertanya

Setelah lama berkawan.. budak lelaki ni baru bertanya...






"Ayah dia mana?"

Ayah sape?... tanya saya...

"Ayah dia lah.. " smbil menunjuk ke arah nadaa dan marwa...

"Oh.. ayah dia dh meninggal.. ada dekat kubur.. "

Budak lelaki itu pun berkata. "Ayah dia jadi hantu?"



ADOI.. !#*&$#$((&@^/?!#


Review buku : Ahmad Ammar

Alhamdulillah. . Habis dah baca buku ahmad ammar ni...

Photo: Yay! Dh beli.. tak sabar nak baca...
;)


Org mcm saya.. yg pernah kehilangan orang tersayang.. mmg perlu semangat bila membaca buku yg mengingatkan ttg saat saat kematian.. detik detik manis .. keperibadian arwah... sekali baca ttg ammar.. sekali tu juga akan teringat ingat ahmad...

Wpun sebak dan payah nak teruskan pembacaan.. sy teruskan juga.. sbb sy mahu ambil iktibar drpd cerita ammar ini...sy mahu ambil semangat daripada ibubapa ammar ini...

Apa yg boleh sy simpulkan... didikan ibubapa di rumah amat penting dalam membentuk keperibadian anak anak.... dlm membesarkan anak anak.. kita perlu ada perancangan.. misi dan visi kita utk mereka dan fikirkan utk masyarakat juga... apakah kita hari ini terlalu pentingkan diri sehinggakan tidak mahu berkhidmat utk membangunkan dan membantu masyarakat?..Allah.. masih jauh perjalanan yg aku perlu gerakkan.. perlu aku lakar dan realisasikan...

Saya tertarik dengan konsep rukun usrah yg diamalkan oleh keluarga ammar..
Taaruf.. tafahum dan takaful...

ALLAH.. hebatnya keluarga ini...
Saya perlu jadi hebat seperti mereka... wpun sy lah ayah dan ibu dalam keluarga kecil saya... saya tak bersendiri. . Sy tahu.. Allah selalu Ada dengan saya...hasbunallah wanikmalwakil!

in memory.. 3rd year

Air itu rahmat daripadaNya...
Tanah itu milik Dia..
Kita dijadikan daripada tanah...
Ke dalam tanah juga kita akhirnya...

Air itu antara nikmat syurga..
Diberi sedikit drpd nikmat syurga utk kita di dunia merasainya...
Bila diberi kita lupa...
Bila diambil kita meminta minta...

Bila kita hidup.. tanah kita lupa...
Bila kita mati.. tanah yang menerima jasad kita...

Manusia mmg pelupa!
Astagfirullah. .. sama sama kita mohon kemaafan..
Istigfar...

Allah..............

Gelagat Kekwa dan Umi Mawar






Umi : adik.. cepat pakai seluar... nnt ada cicak gigit kaki tu...

Wawa: mana ada cicak!

Umi: ada.. tu umi npk kat bawah lantai tu..

Wawa: mana ada cicak kat lantai!

Umi: habis tu?

Wawa:cicak kat dinding lah!

*Hehe... umi terkena! Wawa pun bijak jugak..











#DiaryFB 8 Mac

Bila melibatkan kejadian besar.. isu semasa yg hangat..

sy pasti sangat sangat teringatkan dia..

kerana berkongsi pendapat dengan dia mmg suatu yg menyenangkan...

Missing him infinity. ..


وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَٰجًۭا لِّتَسْكُنُوٓا۟ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةًۭ وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍۢ لِّقَوْمٍۢ يَتَفَكَّرُونَ

“Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.” [QS. Ar. Ruum (30):21].

#DiaryFB - 14 Mac

Berzakat dan bersedekah..
purify our soul....

Apa yg kita beri itulah milik kita

Teringat kisah smlm..
Cicak kobin masuk rumah geli betul.. dh menangis dpn rumah mintak tlg org....

Kalau dlm kubur.. kalau byk buat dosa.. byk binatang yg menggelikan datang.. nangis pun nak mintak tolong sape??

Amalan... sedekah jariah.. doa...
Tu yang dtg tolong...

Istighfar....M

First time beli buku di PBAKL 2014

Photo: Ok.. saya bias! Most of the collection drpd penerbit @galeriilmu
#galeriilmu

Ok.. saya bias! Most of the collection drpd penerbit @galeriilmu

Hasil tangkapan pbakl 2014..
Banyak buku anak daripada diri sendiri.. hehehe...

Terharu.....Sebenarnya pertama kali saya borong buku di pbakl.. dulu dulu tak berkesempatan sebab tak mampu pun nak membeli sebuah buku cerita mahu pun buku latih tubi..

Teringat zaman sekolah menengah.. saya memaksa ayah saya beli surat khabar yg ada latihan untuk skor pmr dan spm..orang lain mgkin berkesempatan utk tuisyen dan beli buku banyak banyak.. bagi saya ianya sukar sekali..saya akan meminjam soalan latih tubi buku kawan atau berulang kali membuat soalan yang sama,di buku yang sama...kerana pada saat itu keluarga mengalami masalah kewangan..mgkin sebab itu saya lebih menghargai buku..

Remaja skg beruntung kerana diberi baucer buku.. berpeluang beli buku.. manfaat sebaiknya utk beli buku yang memberi nilai tambah pada diri.. buku latihan di pbakl pun sy lihat ada yang harga serendah rm 1 ! Untungnya mereka diberi peluang sebegini.. rugi bagi mereka yang tidak manfaatkan peluang ini...

Photo: Hasil tangkapan pbakl 2014..
Banyak buku anak daripada diri sendiri.. hehehe...

Terharu.....Sebenarnya pertama kali saya borong  buku di pbakl.. dulu dulu tak berkesempatan sebab tak mampu pun nak membeli sebuah buku cerita mahu pun buku latih tubi..

Teringat zaman sekolah menengah.. saya memaksa ayah saya beli surat khabar yg ada latihan untuk skor pmr dan spm..orang lain mgkin berkesempatan utk tuisyen dan beli buku banyak banyak.. bagi saya ianya sukar sekali..saya akan meminjam soalan latih tubi buku kawan atau berulang kali membuat soalan yang sama,di buku yang sama...kerana pada saat itu keluarga mengalami masalah kewangan..mgkin sebab itu saya lebih menghargai buku..

Remaja skg beruntung kerana diberi baucer buku.. berpeluang beli buku.. manfaat sebaiknya utk beli buku yang memberi nilai tambah pada diri.. buku latihan di pbakl pun sy lihat ada yang harga serendah rm 1 ! Untungnya mereka diberi peluang sebegini.. rugi bagi mereka yang tidak manfaatkan peluang ini...

#another blog post to be paste.. hahaha.. sorry friends.. unfollow me if my status annoyed u guys..



Embun 5 tahun!


Photo: Wan Nadaa...
She's turning to five years old soon..

Little notes from ayah to share to you embun...




Alhamdulillah.. alhamdulillah.. alhamdulillah....

Wan Nadaa binti Wan Ahmad Fadzil

Or you can also call her Embun!
Today she is officially 5 years old...
Feeling like want to cry... happy sangat... segala pahit manis dalam membesarkan anak sulung saya yg kini sudah LIMA tahun.. Allahu akbar... Hanya dengan kekuatan yang diberikan oleh Nya saya masih terus membesarkan dia dan adiknya...

Daripada saat mengandungkan embun.. byk cabaran umi lalui.. keluar masuk hospital sebab placenta previa... saat mendebarkan ketika nak bersalin.. sampai ayah kamu Allahyarham W Ahmad Fadzil bertikam lidah dengan doktor...

Di usia kamu 44hari.. sama sama mengikuti pengembaraan di bumi bergolak Islamabad,Pakistan dengan umi dan ayah..hampir dua tahun kita mengembara di sana.. mengenal dunia luar.. menikmati ciptaan Allah di sudut pandang yanv berbeza.. mengumpul kenangan indah untuk keluarga kecil kita.. kenangan yang membahagiakan kita sampai hari ini... hanya umi.. ayah.. kamu.. dan adikmu... di sana...islamabad..our city of love~~

Seawal usia kamu 1 tahun 11 bulan... kamu sudah mula menghadapi cabaran besar... kehilangan orang yang paling sayangkan kamu... orang yang kamu tidak sempat memanggil "ayah!".. kerana kamu masih kecil.. belum bertutur dengan bahasa yang baik... tapi kamu kuat sayang.. kamu bijak... kamu tabah... kamu tetap mbesar walaupun cuma ada umi!

Sekarang kamu lima tahun sayang....masih banyak yang perlu kamu pelajari dan nikmati di dunia ini.. inshaAllah.. semuanya dengan izin Allah... membesarlah menjadi anak yang solehah..tabah dalam menghadapi dugaan hidup.. menjadi hamba yang taat.... kakak yang baik.. dan muslimah solehah....

Photo: Elsa,anna &olaf lost in the candy choc field cake!!

Embun is 5



Selamat hari lahir Embun yang sulung!

Photo: Wan Nadaa is wearing a hijab!
#Hijabster

Love~
Umi

Sports Day

Photo: Beginner..
#kembarakids sports day


Photo: Find nadaa .. hihi

Family potrait by Embun

Photo: Family potrait
From left: wawa,nadaa,umi and ayah!

Kaktus berbunga itu cantik

Semua akan indah pada akhirnya...

Kaktus yang berduri akan menjadi bunga yang indah sekali

Ulat yg berbulu akan menjadi rama rama yang cantik..

Begitu juga kehidupan.. yang berduri akan menjadi indah pada akhirnya... bukan di dunia.. tapi.di akhirat nanti.. inshaAllah....

Bicara IKIM, islam agamaku

Slot bicara islam agamaku di ikim.fm tadi sgt terkesan...

Tetamu hari ni.. saudara adam (kalau tak silap nama ) kata.. perkara pling susah dia nak buat masa mula mula masuk islam... adalah bangun solat subuh...

Tapi lama kelamaan... dia dapat bangun subuh sebab katanya...

"Allah dah beri kita 24 jam sehari.. takkan 2 minit pun susah utk kita bangun subuh dan solat... "

Subahanallah...

Atap rumah bocor

Bila atap rumah bocor... bgtau tuan rumah.. dia pun suruh kawan dia dtg tgkkan atap ...

Sampai depan rumah..

" abang ada kak?"

Saya cuma diam.. buka pintu sliding luas luas... sy duduk di luar.. dan mereka masuk dalam rumah dan melihat atap yg bocor...kebetulan bocor di atas tempat sy letak foto keluarga...biarlah apa pun tafsiran mereka...suami entah ke mana dan di mana..

Anak anak di dalam rumah..duduk tgk tv.. biarlah umi di luar saja memerhati... semoga itu yg lebih baik...


Photo: Bila atap rumah bocor... bgtau tuan rumah..  dia pun suruh kawan dia dtg tgkkan atap ...

Sampai depan rumah..

" abang ada kak?"

Saya cuma diam.. buka pintu sliding luas luas... sy duduk di luar.. dan mereka masuk dalam rumah dan melihat atap yg bocor...kebetulan bocor di atas tempat sy letak foto keluarga...biarlah apa pun tafsiran mereka...suami entah ke mana dan di mana.. 

Anak anak di dalam rumah..duduk tgk tv.. biarlah umi di luar saja memerhati... semoga itu yg lebih baik...

Power of mind... #DiaryFB - 27th April

Power of mind...

Saya kene kuat..
Oh.. saya harus berani
Jangan takut
Berani
Berani
Kena berani...

Jangan nangis..
Kena kuat tau..
Harus kuat

Jangan sedih..
Kena sabar tau...
Banyak banyak banyak sabar....

Ingat Allah selalu jaga..
Selalu jaga.. selalu jaga!

Fikir yang baik baik saja... — feeling weak.

#DiaryFB - 29th April

Hari ni pulang krje lewat skit drpd biasa...

Masa ambil anak- anak dh hmpir 7mlm..

Umi: sorry sayangs.... umi lmbt skit hr ni.. ada keje byk dan krje jauh plak hr ni..

Kakak: umi... umi kerja buat apa?

Umi: oo.. umi kerja kira kira je... 

Kakak: ohh... umi kerja kira smp berapa? Satu sampai lima belas ke??

Umi :hehe.. kira kira lah.. sampai juta juta..

Kakak: sampai no apa umi kira? Lima belas ke??

( tak menepati jawapan yg dikehendaki.. kakak tanya lagi)

Adik : Umi.. umi.. lambat sgt lah skool umi tu ajar kira kira... petang baru balik ....

Umi : 

(senyum tak kata apa apa)

#DiaryFB - 4th May

Tghari td sy di shah alam...
Sekarang di kluang,johor..

Sy paling bangga dengan anak anak saya...
Sejak mereka kecil lagi mereka dibesarkan dalam kereta dan perjalanan yang jauh je...

Si kakak dr belum petah bercakap sampai sekarang sudah boleh jadi peneman bicara bila memandu...

si adik dr belum boleh berjalan sekarang sudah pandai menemani saya duduk di hadapan , di sebelah saya yang sedang memandu...

Takut.. jangan cakap.. memandu dengan anak kecil yang kadangkala memakan masa 3-5 jam dan semuanya perempuan... sepenuh hati dan pengharapan mengharapkan pertolongan Allah.. saya yakin.. Allah Ada.. Maha Melihat dan Maha Menolong hambaNya yang dalam kesulitan..

Masa berlalu dengan pantas... sudah tahun ketiga di kluang... masih belum ada kata putus bila dapat pindah... diri ini masih pasrah.. hati menangis Allah saja yang tahu...mahu atau tidak mahu.. ini saja pilihan yang saya ada kini.. bertahanlah wahai diri...

Anak anak lah pengubat hati..Mereka anak anak yang tabah.. yang bijak.. mudahan anak yang solehah... muslimah yang solehah bila besar nanti...

#Dear diaryfb...

Review buku : Pujuklah Hati

PETIKAN PUJUKLAH HATI-karya bonda nor




Jangan fokus pada apa yang kita rasa... tetapi cuba fokus pada cara kita mengendalikan emosi emosi kita.. senyum ya!

Buku pujuklah hati yg kata.. bukan saya yang kata.. hehehe...

Kadangkala kita kena salin semula ayat yg kita mahu 'save' dlm memory akal kita.. barulah ingat!

Tutup aurat jika tidak ikhlas mungkin tidak mendapat pahala, namun sekurang kurangnya, kita tidak berdosa.Kita cuba ya!

*pujuklah hati karya Bonda Nor..page 227*

mukasurat 153

Umpama seorang isteri yang sakit hati dengan perangai buruk suaminya namun masih boleh berkata ,
"Jika suamiku gagal menjadi suami yang baik, itu urusannya dengan Allah.Aku sebagai isteri akan tetap melaksanakan kewajipanku"

Subahanallah,alangkah banyaknya persengketaan yg dpt dielakkan jika para isteri berfikiran seperti ini. Daripada mengeluh dan merungut tidak tentu hala,lebih baik memujuk sendiri hati kita. Bukankah Allah sedang menilainya?

Photo: Petikan buku 'pujuklah hati ' karya Bonda Nor..

Alhamdulillah.. terpujuk juga hati ini membaca bait tulisan buku ini...


"Bukanlah hati namanya jika imanmu tidak turun dan naik.maka janganlah sedetik pun engkau berasa selesa dengan imanmu.perhatikanlah selalu."

The end.. khatam sudah the book.. alhamdulillah.. sangat bermanfaat bg yg benar benar ingin mengerti...

 Gambar di bawah ni, kenangan berjumpa dengan penulis bonda nor di PBAKL, 2 Mei 2014



Photo: Alhamdulillah... akhirnya jumpa juga dgn penulis kesukaan saya.. Bonda Nor... 

;)



LOW COST TRAVEL -just by reading a book!

Reading a book is like u have ur journey without spending ur money for hotels..airplane.. etc..

Just read this travelog.. diari seorang diplomat:hikmah yang tersirat..

U'll love it.. the journey of man.. a father of two daughters... a loving husband.. a responsible sivil servant.. a good muslim...

'Wisdom behind the story' may be found for those who want to understand the meaning of life...