Posts

Showing posts from June, 2016

mimpi dalam mimpi

posting kali ni agak panjang, lama tak menulis panjang panjang...saja nak share cerita...

****************************************

semalam kami bertiga berbuka di luar... dalam perjalanan nak balik ke rumah,tengah memandu,tiba tiba ada kereta memandu sangat laju di sebelah saya dan spontan saya berkata,"oh,sayang...nak kemana laju laju tu?"

si embun mula bertanya,"umi,kenapa umi panggil dia sayang?"

"saja je.. habis tu nak panggil apa? kereta tu laju sangat.."jawab saya

"oh,nadaa tahu.. mesti umi ingat kan ayah kan? dulu umi panggil ayah sayang kan?" tanya nadaa mengusik ingin tahu..

tersenyum saya mendengar soalan si kecil ni.. "mana ada,ayah lah yang panggil umi sayang... umi panggil ayah,'awak...' je... tak pun.. 'ahmad'.."

si kecil kekwa tiba tiba mencelah perbualan... "eeee...isk,wawa tak suka ayah! wawa tak suka orang panggil umi sayang... "

lucu benar reaksi si kecil embun dan kekwa...seronok sungguh me…

Mendidik embun dan kekwa, kuncinya harus Sabar

ustaz kata... kunci nak jd ibubapa ni... kena ada "sabar"

nak besarkan anak anak kena banyak "sabar"

sungguh,kdg terlanjur marah dan menjerit jerit dan memukul si kecil sbb selalu buat perangai...
ke manakah hilangnya sabar itu nur?
di manakah letaknya 'sabar itu cantik' seperti yang kau selalu ucap dalam hati itu?

anakku embun dan kekwa,

umi marah sebab umi sayang,
umi meninggi suara sebab umi ingin kamu jadi anak yang mendengar kata,
umi tegur sebab umi mahu kamu berdua tahu mana yang salah,mana yg betul.

tp umi selalu lupa,

kamu masih anak anak kecil,
yang perlu dimanja lebih daripada dimarahi selalu...
kamu anak yatim yg perlukan kasih yang lebih daripada anak anak yg punyai bapa,

maafkan umi,

umi cuba menjadi ibu dan ayah yang terbaik buat kamu berdua,

maafkan umi,

umi kena belajar untuk lebih SABAR

'sabar separuh daripada iman..
kamu muslimah perlu ada iman..
iman... kunci ke jannah...yang kau idamkan selalu untuk bertemu Nya..berkumpul dgn orang …