Friday, December 31, 2010

sy & pantang bersalin

26 hari yang lalu saya telah selamat melahirkan puteri yang kedua,Marwa..
Bermakna saya sudah 26 hari dalam pantang..

Oh bercerita tentang pantang, saya harus menyusun sepuluh jari saya kepada orang2 tua kerana saya amatlah tidak patuh adab2 berpantang ni.. Saya ni memang agak degil dan suka mempersoalkan sesuatu..kalau saya rasa tak logik, saya takkan ikut.. Haha, sungguh keras kepala saya ni..

Soal makanan dlm pantang, seminggu pertama mungkin boleh kata saya memang agak particular.. Hanya makan lauk singgang, ikan bakar, sambal lada hitam bilis dan kadang sup ikan. Semua dimasak oleh encik suami yg baik hati lagi hensem.. Terima kasih ye sayang ;).. Mama sakit lutut pula sbb cuaca sejuk kot! Jadinya dia tak dpt nak tolong di minggu pertama.. Pagi2 pula hanya minum kopi dan cicah biskut cream cracker (jenama hup seng the best!).. Malam pun sama juga, minum kopi dan biskut.. Makan nasi cuma sekali.. Haha, memang sah2 tak kenyang, tapi nak jaga makan lah kononnya..

Seminggu pertama memang tak keluar rumah cuma ke hospital bila ada appointment doktor.. Kebetulan waktu appointment tu malam.. Memanglah amat pantang bagi org tua untuk membawa bayi baru lahir keluar waktu malam.. Tapi apa boleh buat, doktor set kan appointment tu malam.. InshaAllah takde apa2..

Masuk minggu kedua, oh saya sudah mula makan makanan bergoreng dan berminyak skit2.. Mcm keropok dan ikan goreng.. Muak juga makan sup dan ikan bakar je.. Hari yang ke 19,siap keluar temankan ibu mertua ke kedai untuk membeli beberapa keperluan. Dan hari ke 21 pula, keluar jalan ke Lahore ( 4jam perjalanan dr islamabad ke lahore). Hoho.. Jangan marah ye, bukan saya tak sayang badan saya, cuma saya lebih sayangkan ibu dan mertua saya yang dtg jauh2 untuk menemani saya, apalah salahnya sy membawa mereka jalan2 Pakistan..

Bertungku, barut perut, menyalai dan mengurut ada juga saya lakukan sepanjang pantang ni.. Tungku buat kadang2 je bila ingat..hihi.. menyalai pun kadang2 bila nak, hihi.. tapi yg bestnye menyalai guna heather.. senang pun senang.. baring je depan heather, kira menyalai la tu! ;p
Barut itu penting utk shape up semula.. Haha.. Tapi belum benar2 berjaya kempis pun! Dan saya diurut oleh pembantu rumah di sini yang kebetulan sebelum ni dia adalah nurse bidan.. dia mengurut hampir seminggu smp sy letih kena urut je.. Hehee.. Itu pun dia kata kena urut 15 hari.. Saya bertahan utk mengurut seminggu je..

Tinggal lg lebih kurang dua minggu sahaja lagi pantang akan berakhir..huhu.. Tp sbnrnye sy tak rasa mcm org berpantang pun! ;p

3 comments:

  1. shila mase 8hari lam pantang dh kuar ikut hasben gi bli pampers anak.hoho...
    aritu berpantang pon rase mcm xberpantang sbb buat sukarela kot..no pressure, tp bab mkn ngan berbengkung mmg jage..nak slim semula.heheh

    ReplyDelete
  2. bagus baya buat entry ni...blog ko n sheila jadi panduan untuk aku nanti..x sabar nk ada baby jugak mcm kamu berdua..it just a matter of time n distance..habis master, then my time will come insyaAllah....

    ReplyDelete
  3. sama je kita kalu dlm pantang kena barut perut waktu mau tidur malam, kena makan ikan bakar, lada hitam tumbuk, minum air kunyit..yg ni plg gerun..kena habis minum pulak tu..dan byk lg lah yg perlu pantang kalu duduk dgn org tua ni..bagus juga kalu tidak kita tidak tahu.

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023