Sunday, July 27, 2008

Aduhai Lelaki...

baru- baru ini aku baru mengetahui yang ayah kawanku ingin berkahwin lain...

aduhai lelaki...

kenapa ingin berkahwin dua, tiga atau empat?...

apalah salah mak kawan aku itu??, setahu aku.. mak kawan aku tu sangat cantik, pandai memasak, bergaya, loving...

tapi kenapa ayah dia mahu kahwin lain??

kata kawan aku itu, ayahnya ingin meminta tandatangan mak dia... dan alasan ayahnya...

em, nak tahu apa alasan dia??

alasannya = " TAK ADA ORANG JAGA MAKAN MINUM SAYA... "

well, for about more than 20 years, pengorbanan seorang isteri yang setia dilupakan begitu sahaja??

it's totally UNFAIR!!!!
maaf kaum lelaki yang diluar sana, kami perempuan sangat tidak faham.. kalaulah alasan sang suami nak kan zuriat, mungkin boleh dipertimbangkan.. tapi kenapa kasi alasan " TAK ADA ORANG JAGA MAKAN MINUM SAYA... "

confuse!!!!!

4 comments:

  1. This is an isolated case. There might be something wrong with the dad.

    You know, when man feels that he has to get married again he knows exactly why, though he probably won't be able to explain it clearly.

    If he's able & able to do just then we can't deny his right to take a second (or third or forth) wife.

    By the way, Mawar, I hope your husband won't be able to do that.

    ReplyDelete
  2. ahmad wm omar... saya kurang setuju dengan pendapat anda. nampak sangat memenangkan kaum lelaki. bukan bermakna saya menidakkan hak seorang llaki yg telah termaktub dalam al-quran... tapi malampau lah bila segala pengorbanan yang pernah di lakukan oleh seorang isteri di lupakan hanya kerana kasih dah beralih arah..

    ReplyDelete
  3. Suami akan terus setia dengan isterinya sebelum ada insan lain berjaya mencuri hatinya. Bila hati lelaki telah dicuri maka hilanglah segala kasih sayang serta pengorbanan yang bertahun-tahun itu. Memang itulah hakikat lelaki hari ini.

    ReplyDelete
  4. Bagi sy wlpn poligami hak suami, tp suami yg concerned n mengenang budi isteri nya tak akan kawin lain klu istrinya x reda.

    Jsst becoz something is ur right/priviledge, tak bermakna u kena gunakan hak itu.

    Contoh, seorang isteri ada hak tuntut fasakh jika suami sakit x b'daya utk cari nafkah. Tp adakah seorang isteri sanggup utk tinggalkan suaminya dlm keadaan itu.

    bg sy, hak lelaki utk poligami itu mmg perlu. sbb there might be situations when hak society lbh penting drp hak individu. so, poligami ni sbnrnya sebuah hak yg diberikan utk menolong wanita (at the masyarakat level).

    Komen wszuriati "Suami akan terus setia dengan isterinya sebelum ada insan lain berjaya mencuri hatinya."
    Yup ini lah hakikat zaman skrg. Tp suami2 yg kawin lain krn 'dah fall in lef' lg skali sgtlah zalim. Kalau u dah jatuh cinta pun, doesn't mean that u have to act on it. Kita ada akal, kita pikir dlu patutkah kita meneruskan cinta ini. Bukan pakai belasah aja...

    Panjang lah pulak aku komen. Tiba2 bgn tido trus semangat :) Maaf, bahasa rojak. DOk reti doh nok tulih bahasa comey sket :)

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023