Posts

Showing posts from 2014

hikmah yang tersirat - part 2

Bulan julai yang lepas, ada  beberapa orang bertanyakan tentang buku ahmad...

Terlintas di dalam fikiran judul bukul tu... 'hikmah yang tersirat'

Mungkinkah saya boleh terbitkan hikmah yang tersirat part 2?

Heh.. joking!

'Kursus dan latihan hidup ' di kluang selama dua tahun telah tammat maka bermulalah kehidupan baru utk saya lebih bersedia menjaga orang tua pula...

Saya tidak merasakan inilah pengakhirannya.. malah inilah permulaannya.. untuk saya rangka kehidupan yang lebih baik dan bermakna buat keluarga saya...

Saya selalu pegang kata kata ini sejak di bangku sekolah..
'If u fail to plan.. then u plan to fail.. but after all He is the Best Planner'

Allah dah rancang molek.. rancang elok perjalanan kita... dalam musibah.. dalam kepayahan.. pada kita terselit hikmah yang tersirat...dan sekarang saya sedar...

ujian yang paling payah adalah apabila diuji dgn kegembiraan..

~Bila seorang ibu mengucapkan..
ALHAMDULILLAH....

Anaknya akan pulang menemaninya.
Cucu cucu akan meme…

Sabr, fighting!

Image
Sedikit masa saja lagi..Bertahanlah wahai diri...Fighting!

Dating.. friday 160514

Image
Asal cuti je jalan...
Asal jalan je cuti...
Memang tu la routine kami kalau tak balik shah alam... beli brg dapur... bawak anak anak jalan main... kadang tengok wayang kalau ada citer cartoon... Rasanya orang kedai pun dah kenal kai kot... balik balik setiap minggu muka ni la pengunjung setia... hehe...
Minggu ni date ngan cik embun je... sebab kekwa balik kg shah alam... dah minggu kedua dik wa kena demam ciken pox...sian baby kekwa kan... baby besor dh empat tahun tahun 2014 ni.. hihi... seminggu umi cuti jaga adik wa demam.. amik cuti smp habis cuti umi.. terpaksa mintak tolong ayah bonda ku yg nun jauh di shah alam utk jagakan sekejap....
Minggu depan umi amik dik wa ye... kasik can date ngan kakak jap minggu ni..next week kita bergamba bertiga plak eh...

Hi blog.. u miss me?

Image
I'm back! InshaAllah.. lepas ni more sharing in my blog... sbb dh jumpa application yg mudah nak sharing and post entry kat blog which is mcm dalam gambar kat bawah.. cuma disadvantage nya tak boleh nak edit gmbr ikut mana yg kita suka... or maybe sy yang tak tau??..anyone yg tau boleh bantu saya? Hehe...

Self rewards

Image
*pat pat own shoulder..Siapa lagi nak bagi kalau bukan diri sendiri kan.. hehehe

Budak itu bertanya

Image
Setelah lama berkawan.. budak lelaki ni baru bertanya...






"Ayah dia mana?"

Ayah sape?... tanya saya...

"Ayah dia lah.. " smbil menunjuk ke arah nadaa dan marwa...

"Oh.. ayah dia dh meninggal.. ada dekat kubur.. "

Budak lelaki itu pun berkata. "Ayah dia jadi hantu?"



ADOI.. !#*&$#$((&@^/?!#


Review buku : Ahmad Ammar

Alhamdulillah. . Habis dah baca buku ahmad ammar ni...




Org mcm saya.. yg pernah kehilangan orang tersayang.. mmg perlu semangat bila membaca buku yg mengingatkan ttg saat saat kematian.. detik detik manis .. keperibadian arwah... sekali baca ttg ammar.. sekali tu juga akan teringat ingat ahmad...

Wpun sebak dan payah nak teruskan pembacaan.. sy teruskan juga.. sbb sy mahu ambil iktibar drpd cerita ammar ini...sy mahu ambil semangat daripada ibubapa ammar ini...

Apa yg boleh sy simpulkan... didikan ibubapa di rumah amat penting dalam membentuk keperibadian anak anak.... dlm membesarkan anak anak.. kita perlu ada perancangan.. misi dan visi kita utk mereka dan fikirkan utk masyarakat juga... apakah kita hari ini terlalu pentingkan diri sehinggakan tidak mahu berkhidmat utk membangunkan dan membantu masyarakat?..Allah.. masih jauh perjalanan yg aku perlu gerakkan.. perlu aku lakar dan realisasikan...

Saya tertarik dengan konsep rukun usrah yg diamalkan oleh keluarga ammar..
Taaruf.. tafa…

in memory.. 3rd year

Air itu rahmat daripadaNya...
Tanah itu milik Dia..
Kita dijadikan daripada tanah...
Ke dalam tanah juga kita akhirnya...

Air itu antara nikmat syurga..
Diberi sedikit drpd nikmat syurga utk kita di dunia merasainya...
Bila diberi kita lupa...
Bila diambil kita meminta minta...

Bila kita hidup.. tanah kita lupa...
Bila kita mati.. tanah yang menerima jasad kita...

Manusia mmg pelupa!
Astagfirullah. .. sama sama kita mohon kemaafan..
Istigfar...

Allah..............

Gelagat Kekwa dan Umi Mawar

Image
Umi : adik.. cepat pakai seluar... nnt ada cicak gigit kaki tu...

Wawa: mana ada cicak!

Umi: ada.. tu umi npk kat bawah lantai tu..

Wawa: mana ada cicak kat lantai!

Umi: habis tu?

Wawa:cicak kat dinding lah!

*Hehe... umi terkena! Wawa pun bijak jugak..











#DiaryFB 8 Mac

Bila melibatkan kejadian besar.. isu semasa yg hangat..

sy pasti sangat sangat teringatkan dia..

kerana berkongsi pendapat dengan dia mmg suatu yg menyenangkan...

Missing him infinity. ..


وَمِنْ ءَايَٰتِهِۦٓ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَٰجًۭا لِّتَسْكُنُوٓا۟ إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةًۭ وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِى ذَٰلِكَ لَءَايَٰتٍۢ لِّقَوْمٍۢ يَتَفَكَّرُونَ

“Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.” [QS. Ar. Ruum (30):21].

#DiaryFB - 14 Mac

Berzakat dan bersedekah..
purify our soul....

Apa yg kita beri itulah milik kita

Teringat kisah smlm..
Cicak kobin masuk rumah geli betul.. dh menangis dpn rumah mintak tlg org....

Kalau dlm kubur.. kalau byk buat dosa.. byk binatang yg menggelikan datang.. nangis pun nak mintak tolong sape??

Amalan... sedekah jariah.. doa...
Tu yang dtg tolong...

Istighfar....M

First time beli buku di PBAKL 2014

Ok.. saya bias! Most of the collection drpd penerbit @galeriilmu

Hasil tangkapan pbakl 2014..
Banyak buku anak daripada diri sendiri.. hehehe...

Terharu.....Sebenarnya pertama kali saya borong buku di pbakl.. dulu dulu tak berkesempatan sebab tak mampu pun nak membeli sebuah buku cerita mahu pun buku latih tubi..

Teringat zaman sekolah menengah.. saya memaksa ayah saya beli surat khabar yg ada latihan untuk skor pmr dan spm..orang lain mgkin berkesempatan utk tuisyen dan beli buku banyak banyak.. bagi saya ianya sukar sekali..saya akan meminjam soalan latih tubi buku kawan atau berulang kali membuat soalan yang sama,di buku yang sama...kerana pada saat itu keluarga mengalami masalah kewangan..mgkin sebab itu saya lebih menghargai buku..

Remaja skg beruntung kerana diberi baucer buku.. berpeluang beli buku.. manfaat sebaiknya utk beli buku yang memberi nilai tambah pada diri.. buku latihan di pbakl pun sy lihat ada yang harga serendah rm 1 ! Untungnya mereka diberi peluang sebegini.. …

Embun 5 tahun!

Image
Alhamdulillah.. alhamdulillah.. alhamdulillah....

Wan Nadaa binti Wan Ahmad Fadzil

Or you can also call her Embun!
Today she is officially 5 years old...
Feeling like want to cry... happy sangat... segala pahit manis dalam membesarkan anak sulung saya yg kini sudah LIMA tahun.. Allahu akbar... Hanya dengan kekuatan yang diberikan oleh Nya saya masih terus membesarkan dia dan adiknya...

Daripada saat mengandungkan embun.. byk cabaran umi lalui.. keluar masuk hospital sebab placenta previa... saat mendebarkan ketika nak bersalin.. sampai ayah kamu Allahyarham W Ahmad Fadzil bertikam lidah dengan doktor...

Di usia kamu 44hari.. sama sama mengikuti pengembaraan di bumi bergolak Islamabad,Pakistan dengan umi dan ayah..hampir dua tahun kita mengembara di sana.. mengenal dunia luar.. menikmati ciptaan Allah di sudut pandang yanv berbeza.. mengumpul kenangan indah untuk keluarga kecil kita.. kenangan yang membahagiakan kita sampai hari ini... hanya umi.. ayah.. kamu.. dan adikmu... di sana..…

Sports Day

Image

Family potrait by Embun

Kaktus berbunga itu cantik

Image
Semua akan indah pada akhirnya...

Kaktus yang berduri akan menjadi bunga yang indah sekali

Ulat yg berbulu akan menjadi rama rama yang cantik..

Begitu juga kehidupan.. yang berduri akan menjadi indah pada akhirnya... bukan di dunia.. tapi.di akhirat nanti.. inshaAllah....

Bicara IKIM, islam agamaku

Slot bicara islam agamaku di ikim.fm tadi sgt terkesan...

Tetamu hari ni.. saudara adam (kalau tak silap nama ) kata.. perkara pling susah dia nak buat masa mula mula masuk islam... adalah bangun solat subuh...

Tapi lama kelamaan... dia dapat bangun subuh sebab katanya...

"Allah dah beri kita 24 jam sehari.. takkan 2 minit pun susah utk kita bangun subuh dan solat... "

Subahanallah...

Atap rumah bocor

Bila atap rumah bocor... bgtau tuan rumah.. dia pun suruh kawan dia dtg tgkkan atap ...

Sampai depan rumah..

" abang ada kak?"

Saya cuma diam.. buka pintu sliding luas luas... sy duduk di luar.. dan mereka masuk dalam rumah dan melihat atap yg bocor...kebetulan bocor di atas tempat sy letak foto keluarga...biarlah apa pun tafsiran mereka...suami entah ke mana dan di mana..

Anak anak di dalam rumah..duduk tgk tv.. biarlah umi di luar saja memerhati... semoga itu yg lebih baik...

Power of mind... #DiaryFB - 27th April

Power of mind...

Saya kene kuat..
Oh.. saya harus berani
Jangan takut
Berani
Berani
Kena berani...

Jangan nangis..
Kena kuat tau..
Harus kuat

Jangan sedih..
Kena sabar tau...
Banyak banyak banyak sabar....

Ingat Allah selalu jaga..
Selalu jaga.. selalu jaga!

Fikir yang baik baik saja... — feeling weak.

#DiaryFB - 29th April

Hari ni pulang krje lewat skit drpd biasa...

Masa ambil anak- anak dh hmpir 7mlm..

Umi: sorry sayangs.... umi lmbt skit hr ni.. ada keje byk dan krje jauh plak hr ni..

Kakak: umi... umi kerja buat apa?

Umi: oo.. umi kerja kira kira je... 

Kakak: ohh... umi kerja kira smp berapa? Satu sampai lima belas ke??

Umi :hehe.. kira kira lah.. sampai juta juta..

Kakak: sampai no apa umi kira? Lima belas ke??

( tak menepati jawapan yg dikehendaki.. kakak tanya lagi)

Adik : Umi.. umi.. lambat sgt lah skool umi tu ajar kira kira... petang baru balik ....

Umi : 

(senyum tak kata apa apa)

#DiaryFB - 4th May

Tghari td sy di shah alam...
Sekarang di kluang,johor..

Sy paling bangga dengan anak anak saya...
Sejak mereka kecil lagi mereka dibesarkan dalam kereta dan perjalanan yang jauh je...

Si kakak dr belum petah bercakap sampai sekarang sudah boleh jadi peneman bicara bila memandu...

si adik dr belum boleh berjalan sekarang sudah pandai menemani saya duduk di hadapan , di sebelah saya yang sedang memandu...

Takut.. jangan cakap.. memandu dengan anak kecil yang kadangkala memakan masa 3-5 jam dan semuanya perempuan... sepenuh hati dan pengharapan mengharapkan pertolongan Allah.. saya yakin.. Allah Ada.. Maha Melihat dan Maha Menolong hambaNya yang dalam kesulitan..

Masa berlalu dengan pantas... sudah tahun ketiga di kluang... masih belum ada kata putus bila dapat pindah... diri ini masih pasrah.. hati menangis Allah saja yang tahu...mahu atau tidak mahu.. ini saja pilihan yang saya ada kini.. bertahanlah wahai diri...

Anak anak lah pengubat hati..Mereka anak anak yang tabah.. yang bijak.. …

Review buku : Pujuklah Hati

Image
PETIKAN PUJUKLAH HATI-karya bonda nor




Jangan fokus pada apa yang kita rasa... tetapi cuba fokus pada cara kita mengendalikan emosi emosi kita.. senyum ya!

Buku pujuklah hati yg kata.. bukan saya yang kata.. hehehe...

Kadangkala kita kena salin semula ayat yg kita mahu 'save' dlm memory akal kita.. barulah ingat!

Tutup aurat jika tidak ikhlas mungkin tidak mendapat pahala, namun sekurang kurangnya, kita tidak berdosa.Kita cuba ya!

*pujuklah hati karya Bonda Nor..page 227*

mukasurat 153

Umpama seorang isteri yang sakit hati dengan perangai buruk suaminya namun masih boleh berkata ,
"Jika suamiku gagal menjadi suami yang baik, itu urusannya dengan Allah.Aku sebagai isteri akan tetap melaksanakan kewajipanku"

Subahanallah,alangkah banyaknya persengketaan yg dpt dielakkan jika para isteri berfikiran seperti ini. Daripada mengeluh dan merungut tidak tentu hala,lebih baik memujuk sendiri hati kita. Bukankah Allah sedang menilainya?




"Bukanlah hati namanya jika imanmu tidak turun …

LOW COST TRAVEL -just by reading a book!

Image
Reading a book is like u have ur journey without spending ur money for hotels..airplane.. etc..

Just read this travelog.. diari seorang diplomat:hikmah yang tersirat..

U'll love it.. the journey of man.. a father of two daughters... a loving husband.. a responsible sivil servant.. a good muslim...

'Wisdom behind the story' may be found for those who want to understand the meaning of life...


Moon sand DIY

Image
Main pasir bukan kat pantai je... kat rumah pun boleh...
DIY..
Do it Yourself
1cup of baby oil
8cups of flour. . Campur dua bahan.. gaul rata..
And done...
Boleh main depan rumah.. dengan selamat.. utk anak umur lebih 3 tahun...

Choc cake cook by mini chef

Image
Cooking class last friday...
Bersama mini chef..
Bake dgn microwave
Posted via Blogaway

No title

Image

Dunia kita ..

Rindu..ingat sokmo kat dia...
Makin igt dunia skg makin pelik.. mkin berasa nak ikut dia..
Makin fikir hal dunia.. makin risau pulak anak anak nak membesar bagaimana?...
Kemarau teruk..
Jenayah berleluasa..
Yg haram dianggap halal dan tidak apa-apa
Anak derhaka kepada ibubapa...
Pakaian menutup aurat tetapi menjolok mata...Tak tahu apa nak kata...Takut nak hidup dalam dunia..
Tapi lagi takut nak duduk dlm tanah  kalau tak tahu nak jawab apa?

EnjoY!

Sangat lama tak menekan papan keyboard laptop ni... selalu je tak punya masa dan ada sesuatu telah terjadi pada laptop saya ni.. kejadian ngeri dan harap ianya tak berulang lagi..

wah.. suspen je kan!
apa yg jadi sebenarnya?
alahai.. nak citer skang ke? em.. nanti tau.. bila dah ada masa panjang sy citer apa dah jadi dengan laptop saya dan kehidupan saya sejak dua menjak ni.. hohoho...
hidup ni kan macam roller coaster.. kejap naik.. kejap turun mcm nak pecah dada... hmm. apa pun kena harunginya dengan ENJOY!

ENJOY yang macam mana?
Enjoy yang ALLAH suka lah!
Enjoy yang membuatkan hati kita selalu tenang..
bila sedih pun tenang, bila gembira lagiiii lah tenang...

Nanti ada masa yang sesuai saya sambung cerita lagi ye..
saya perlu menyiapkan tugasan lain...
apa pun saya sangat gembira kerana saya dah boleh tekan keyboard laptop ini semula!

suke , suke , suka!!!
Alhamdulillah....

Beyond me

How struggle I am everyday...mentally.. physically and emotionally tired and stress... I tried to smile.. deep down I am so fragile... I tried to talk to friends bout my difficulty. . End up I laugh laugh and laugh... I just cant express my feelings .. I just cant let people see my tears... all I can do is keep moving.. keep standing.. and keep smiling. .. for Allah knows Best for me... make me strong. .. make me strong. ..make me strong

Mimpi itu indah

Hati berbunga bila si dia datang di dalam mimpi...Alhamdulillah.. ada dunia mimpi menemukan hati yg sarat kerinduan....ada fasiliti doa yang membolehkan kita mengadu rasa rindu pada si dia yang jauh di mata.. namun dekat sekali di hati... Ada hati Allah kurnia perasaan sayang yang berpanjangan.. semua milik Allah yang Maha Berkuasa... Maha Mengetahui hal yang ghaib dan nyata... Syukur tidak terhingga diberi nikmat Islam... memberi jalan yang terbaik buat kehidupan kita..Takbir!

Buku Diari seorang diplomat,hikmah yang tersirat.. sape nak order?

Image
Open for order...
Kindly email ur addreas and contact number to my email.. Nurbaya85@hotmail.com. .Discount price!
Mai mai order dgn Mawar.. ;)

Flashback mode

Hohoho.. tgk kal hona ho... si aman (shah rukh khan)ni baik dgn mak naina... teringat ahmad lah... baik dgn mama... kdg dia suke gurau.. "mama ni mak I.. bukan mak u..  U tu menantu je!" hahaha....Hey.. rindu tau tak!
Senyum sendiri ingat kisah lama...
Masih bertahan dgn kenangan terindah.. dan terus ingin begini..Sukahatisayalah!;p

Audit diri lepas musibah

Org yg kita sayang pergi selamanya mmg menyakitkan.. menyedihkan...namun.. berbalik pada tujuan kehidupan kita...Allah...Ingat. Kita cuma hamba Allah...
Daripada Dia kita datang.. kepadaNya kita kembali...semua pinjaman buat kita... Allah pinjamkan saya suami yang sangat baik hati.. selamanya saya takkan pernah lupakan dia...tapi Allah nak didik hati saya supaya ingatkan saya.. kasih sayang itu pinjaman...Allah beri... kita hargai....Allah tarik kasih sayang seorang suami...Kita syukur sbb Allah nak tumpuan kasih hanya pada Nya... hari Esok pasti ada buat yang percaya.. timbangan amalan menjadi ukuran ke mana kita akhirnya.... bahagia selamanya... itulah syurga Allah janjikan... Percaya.. percaya.. percaya..Notahati.. muhasabah diri...