Tuesday, November 10, 2015

Hikmah yang tersirat - v.1

Sekarang baru sy mengerti...mengapa saya dulu ditempatkan di kluang... mengapa saya tak dapat cawangan berdekatan dgn rumah saya di kajang...mengapa sy belum duduk di rumah sndiri lagi...saya baru mengerti...

Sbb hati sy masih belum kuat melihat segala memori yg ada..kesan peninggalan barang..baju baju ahmad...foto keluarga yang begitu banyak diambil dan dicuci serta disimpan elok di dalam album... masih ada di dlm rumah ini... sungguh sy belum kuat... hati sy sebak..dan menangis di dalam... terlalu byk yg disimpan di sini.. bau perabot,carpet,brg keperluan menimbulkan rasa rindu..kenangan membeli bersama sama..masih segar!

Hampir 5 tahun berlalu... Allah latih saya untuk berdikari di tempat orang... jika saya berterusan di tempat yg sama..mgkin sy akan terus bersedih... Allah..terlalu byk nikmat yang telah Allah berikan padaku..nikmat Tuhan manakah yang hendak didustakan? ๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ




posted from Bloggeroid

Memori lipat kain

Sapa rajin nak tolong saya lipat kain 3bakul ni?
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Nak maid lipat kain je... dah lipat tu letakkan dalam almari susun elok elok utk saya.. aaaaaaa...

#sayayangpemalassebenarnya
๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

memori kisah lipat kain dgn mama ;

dulu dulu masa kecik mama selalu lipatkan baju pastu saya selalu tolong mama letakkan baju kat almari...

skrg sy dh faham.. mama penat sbnrnya.. keje seharian..tlg basuh baju kami..lipat baju..masak..semua dia buat...rasa mcm kalau lah sy faham perasaan dia masa tu..sy takkan susahkan dia buat semua benda...
huhuhu..miss you ma....

memori lipat kain dgn ahmad pula ;

seminggu lepas kawin..first time jejakkan kaki ke rumah ahmad di quarters imigresen terengganu...

masa tu cuma bawak beg pakaian... ahmad tunjuk bilik dan buka almari pakaian dia.. suruh sy letak baju dlm almari tu...

sy terlopong tengok almari tu sebab...
KEMAS dan tersusun sangat!! saya ingatkan sy lipat baju dh cntik..dia lipat lagi 1000x cantik!! baju macam kat butik baju... segan plak saya nak letak baju dalam tu... takut cacat lak pemandangan almari yg tersusun tu...

since then..memang urusan lipat kain biasanya ahmad yg buat sbb saya lipat kain tak menepati citarasa dia yg tinggi... rasa cam loser sgt tak dpt lipat kemas mcm dia lipat...

hoi..sapa tak sayang suami..rindu nya.... takpe takpe..esok esok kakak adik dh besar remaja..tolong umi lipat kain tau!!!!!promise???

lipat kain..is never ending work..selagi pakai baju...selagi tu la kena lipat ..huhuhu...

#blogmawarnafastari
#nantisayapastekatblog
#lamatakmerapu

posted from Bloggeroid

Thursday, October 8, 2015

Gives away Contest

Ingin mengembara di bumi Islamabad,Pakistan?

Dengan hanya membaca buku. #diariseorangdiplomathikmahyangtersirat
anda akan merasa seolah olah anda berada di Pakistan juga..

Nah,saya belanja buku ini pada 3 orang yang bertuah!

#freegiveaway

Syarat2

1.Nyatakan kenapa anda ingin buku ini
2. Tag nama saya @nur mawar or @mawarnafastari di ig
3. Lastly,quote kata kata yg memberi semangat pada diri anda sndiri...

Pemenang yang banyak likes dan comments akan dapat hadiah buku dan smallgifts drpd saya..

๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

๐ŸŒนโ˜€

posted from Bloggeroid

Monday, October 5, 2015

Portrait

Fav picture

#5years ago...

Time flies eh?...

alhamdulillah... im happy in the past and present... may this happiness continued until the day of judgement...

True happiness is actually in you...how you look things into a better view and perspective..

๐Ÿ˜๐ŸŒนโ˜€



posted from Bloggeroid

Friday, October 2, 2015

Jam tangan madinah

Jam tangan madinah...

Jam yang dihadiahkan oleh encik suami satu masa dahulu semasa saya dan si dia ke madinah pada tahun 2010...

Sengaja dia membeli jenama yang sama dengan jam tangan ahmad ketika itu..nak sepasang la kononnya..nak matchy matchy nampak sweet sgt... ๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜๐Ÿ˜˜

Sejak semalam jam tu hilang..puas saya cari di rumah..di ofis...hancur luluh rasanya hati jam hilang... jam yg beri kenangan manis padaku...masa tu rasa kena redha...sedangkan manusia yg kita sayang pun bukan milik kita..inikan pula jam yg cuma barang buatan manusia...peringatan kecil buat diriku...

rupanya saya tercicir di jalan raya..mujur ada yang jumpa dan siap buat pengumuman di emel ofis...

Masih berjodoh dengan jam tangan ni... syukur alhamdulillah...jam kesayangan ni...๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

posted from Bloggeroid

Embun dan tok mama

Semalam kakak menangis sungguh sungguh sbb rindukan tok mama...

Tok mama kawan baik kakak sejak kakak lahir smp la kakak umur 5 tahun...kakak tak ingat memori dia dgn ayahnya sbb dia masih kecil...hanya gambar yg mengingatkan kakak tentang ayahnya....

Tok mama pula..sepanjang kakak membesar...tok mama yang selalu di sisi...bila kakak merajuk dimarahi umi...tok mama dtg memujuk...bila umi kena kursus..tok mama datang menemani...bila kakak demam..umi takleh cuti...tok mama juga yang menjaga kakak....

Alahai..manakan tidak rindu hati si kecil ini...bertabahlah kakak....kakak juga request esok nak ke kubur tok mama...sblm ke kubur kakak nak tulis surat..nak bagi tok mama...kakak nak tulis....
I LOVE YOU TOK MAMA!!!๐Ÿ’œ๐Ÿ’œ๐Ÿ’œ

๐Ÿ˜ข๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ๐Ÿ˜ญ

posted from Bloggeroid

Thursday, September 10, 2015

Tersinggung dan menyinggung..maafkan saya

memandangkan fb note I tak jumpa button dia kat sini..so...terpaksalah saya menulis dengan panjang di status ini...

sebenarnya saya dah lama tak tulis blog sbb laptop sy problem.. jd mmg tersangat lama saya tak menulis luahan hati saya...

banyak yang tak terluah yang tak dapat saya simpan je dalam hati...macam dada ni dah berombak nak tsunami je rasa bila terlalu banyak benda disimpan di dalam hati...kadang dengan menulis saja saya dapat meluahkan segalanya...

kehilangan demi kehilangan orang yang tersayang saya rasai bermula dengan suami...ibu mertua..dan seterusnya ibu saya sendiri....dalam masa terdekat saja saya terpaksa melaluinya...tipulah kalu saya kata saya okay..saya tidak apa apa... hati mana yang mampu menanggung rindu pada yang tak mungkin kembali....

tapi bukan itu soalnya saya nak meroyan di sini... saya cuma ingin yang di luar faham... atau mgkin ambil iktibar... jangan lah kita selalu bertanyakan tentang bagaimana kematian itu berlaku... soalan demi soalan...yang tak berkesudahan ditanya pada saya... tak terlarat untuk mengulangi cerita yg sama berkali kali...

cukuplah sekadar kita mendoakan kebahagiaan dan kesejahteraan orang yang telah pergi...doakan dosa dosa mereka diampuni..doakan supaya kubur mereka menjadi taman taman syurga..seterusnya mendoakan kita sama sama dapat bertemu di akhirat dengan bahagia....

ketahuilah apa saja sebab kematian kita... itu hanya penyebab... jangan pula kita berkata kalau itu..kalau ini...jangan pula kita kata sepatutnya begini..sepatutnya begitu.... seolah olah kita pula yg menentukan hidup kita...

bukankah kita telah tahu yang hidup dan mati kita hanya UntukNya...mengapa pula ingin mempersoalkan kenapa orang itu meninggal..apakah sebabnya...kerana tiada sebab yg utama selain kalimah...

innalillah wainnailaihirajiun...
kita datang drpd Allah...dan kepadaNya juga kita kembali...

cukuplah..berhentilah bertanyakan saya bagaimana dan kenapa suami saya meninggal...sebab ibu saya meninggal... cuma..fahami sahajalah sudah sampai masa mereka Kembali kepada Pencipta. Masa kita siapa yang tahu? hanya Dia...

Allahu akhbar.
maafkan saya jika tulisan ini menyinggung siapa siapa..tiada niat pun nak menyinggung siapa siapa..cuma luahan hati yang sudah muak dengan soalan biasa...

maafkan saya...

posted from Bloggeroid

Wednesday, September 2, 2015

KopiPeS 8intisari.blogspot.in/2015/08/siapa-yang-menciptakan-allah-pemuda-itu.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=social&utm_campaign=Postcron.com&m=1

8 Intisari
"Siapa yang menciptakan Allah?" Pemuda Itu Menjawab .....


Ada seorang Atheis yg memasuki sebuah masjid, dia mengajukan 3 pertanyaan yg hanya boleh dijawab dengan akal. Artinya tidak boleh dijawab dengan dalil, karena dalil itu hanya dipercaya oleh pengikutnya, jika menggunakan dalil (naqli) maka justru diskusi ini tidak akan menghasilkan apa-apa...

Pertanyaan atheis itu adalah:

1. Siapa yg menciptakan Allah?? Bukankah semua yg ada di dunia ada karena ada penciptanya?? Bagaimana mungkin Allah ada jika tidak ada penciptanya??

2. Bagaimana caranya manusia bisa makan dan minum tanpa buang air?? Bukankah itu janji Allah di Syurga?? Jangan pakai dalil, tapi pakai akal....

3. Ini pertanyaan ketiga, kalau iblis itu terbuat dari Api, lalu bagaimana bisa Allah menyiksanya di dalam neraka?? Bukankah neraka juga dari api??

Tidak ada satupun jamaah yg bisa menjawab, kecuali seorang pemuda.

Pemuda itu menjawab satu per satu pertanyaan sang atheis :

1. Apakah engkau tahu, dari angka berapakah angka 1 itu berasal?? Sebagaimana angka 2 adalah 1+1 atau 4 adalah 2+2?? Atheis itu diam membisu..

"Jika kamu tahu bahwa 1 itu adalah bilangan tunggal. Dia bisa mencipta angka lain, tapi dia tidak tercipta dari angka apapun, lalu apa kesulitanmu memahami bahwa Allah itu Zat Maha Tunggal yg Maha mencipta tapi tidak bisa diciptakan??"

2. Saya ingin bertanya kepadamu, apakah kita ketika dalam perut ibu kita semua makan? Apakah kita juga minum? Kalau memang kita makan dan minum, lalu bagaimana kita buang air ketika dalam perut ibu kita dulu?? Jika anda dulu percaya bahwa kita dulu makan dan minum di perut ibu kita dan kita tidak buang air didalamnya, lalu apa kesulitanmu mempercayai bahwa di Syurga kita akan makan dan minum juga tanpa buang air??

3. Pemuda itu menampar sang atheis dengan keras. Sampai sang atheis marah dan kesakitan. Sambil memegang pipinya, sang atheis-pun marah-marah kepada pemuda itu, tapi pemuda itu menjawab : "Tanganku ini terlapisi kulit, tanganku ini dari tanah..dan pipi anda juga terbuat dari kulit dari tanah juga..lalu jika keduanya dari kulit dan tanah, bagaimana anda bisa kesakitan ketika saya tampar?? Bukankah keduanya juga tercipta dari bahan yg sama, sebagaimana Syetan dan Api neraka??

Sang athies itu ketiga kalinya terdiam...

Sahabat, pemuda tadi memberikan pelajaran kepada kita bahwa tidak semua pertanyaan yg terkesan mencela/merendahkan agama kita harus kita hadapi dengan kekerasan. Dia menjawab pertanyaan sang atheis dengan cerdas dan bernas, sehingga sang atheis tidak mampu berkata-kata lagi atas pertanyaannya..

Itulah pemuda yg Islami, pemuda yg berbudi tinggi, berpengtahuan luas, berfikiran bebas...tapi tidak liberal... tetap terbingkai manis dalam indahnya Aqidah...

Ada yg berkata bahwa pemuda itu adalah Imam Abu Hanifah muda. Rahimahullahu Ta'ala...
Share

โ€น
โ€บ
Home
View web version
Powered by Blogger.

posted from Bloggeroid

Wednesday, July 15, 2015

salam eidulfitri

raya....

rindu paling dalam...
memakai baju warna sedondon dengannya...
menatap wajah suami menjamu juadah raya..
bersalaman memohon ampun di pagi raya...
berjalan seiring ke masjid menunaikan solat sunat eidulfitri...
bersama sama menziarahi sanak saudara dan sahabat....

raya kini...
wpun rindu itu masih ada....
namun ku harus tetap ceria utk puteri puteri tercinta....
biar mereka merasa nikmatnya berhari raya...
bahagianya rasa menyambut syawal...
walau bagai nak pecah di dalam dada... menahan sebak yang tak terhingga.....

masa takkan kembali...
masa terus berjalan dan tidak akan menoleh ke belakang...
sekalipun hati rindu saat itu... masa tetap berjalan tidak menunggu...
hargai setiap detik indah yang hadir dlm hidup kita...dengan itu bahagia akan dapat dirasa sampai bila-bila...

salam eidulfitri...
semoga ramadan akan datang kita jumpa lagi...

posted from Bloggeroid

Wednesday, July 1, 2015

Stand UP NEVER GIVE UP

bila rasa sedih... ingatlah ada orang yg lebih sedih drpd kita...

apalah sangat kesedihan kita hadapi berbanding orang lain yg mungkin lebih besar masalah mereka...

sabar itu cantik,mawar....

bertahanlah...
berusahalah...
berjalanlah.....
meneruskan hidup kamu mawar...

teruslah berdiri...
mendidik amanah yang diberi..
memikul tanggungjawab sbg hambaNya..

mawar..
usah layu..
teruslah mekar dan mewangi..

stand up..never give up
be bold and strong

amin


posted from Bloggeroid

semangat!

ujian lagi dan lagi...
diuji..teruji.. menguji...

ingat syurga tu free?
ayuh,bersemangatlah kita tempuh ujian...

Thursday, May 21, 2015

anak merindu ibu

ma.. nak makan apa...

ma.. nak masak apa utk berbuka hari ni .

ma.. nak pergi surau ke...

ma... bangun.. sahur....

ma..larat ke puasa hari ni...

ma... jom kita gi beli baju raya.. cari baju kurung ....

ma... nak kasut ke...

ma... nak beli kuih apa....

ma... nak pegi kedai ke....

ma... makanlah sikit...

ma... jangan la makan manis manis sgt...

ma... kena makan byk..baru ada tenaga...

ma...nak balik terengganu tak...

ma... nak pegi mana minggu ni...



ma..... rindu nak panggil mama...

posted from Bloggeroid

Sunday, May 17, 2015

suami soleh saya

sudah bertahun lamanya ahmad meninggalkan kami...

namun saya masih berbicara mengenainya... bercerita tentang kebaikkannya... dia juga manusia biasa... ada kekurangan dan kelebihan.. tapi suka saya ceritakan tentang kebaikkannya saja.. kerana itu akan membuatkan saya bahagia...

kenang yg baik baik saja..
fikir yang elok elok saja..
hati akan turut bahagia sama..
:-) :-) :-)

**saya tidak pandai mengenai sirah...tapi saya selalu terfikir mengenai isteri Rasulullah s.a.w...Saidatina Aisyah r.a.... pemergian Rasulullah... tidak melemahkan dia... malah membuatkan dia meneruskan perjuangan Rasulullah... semangat itu yg kita harus contohi... keperibadian yg begitu yang saya ingin ikuti...

ยซยซยซยซยซยซยซยซยซยซsuami solehยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยป

suami yg selalu tolong anda jaga anak anak anda..
suami yg tidak kisah menukarkan lampin dan mandikan bayi anda..
suami yg sanggup pegang anak bila berjalan jalan di shopping mall...dan membiarkan anda shopping dengan senang hati...
suami yang tak kisah pinjamkan badannya untuk bersandar bila si ibu lenguh semasa menyusukan badan...
suami yang memasakkan masakan anda bila dalam pantang...
suami yang sama sama bangun bila anak menangis tengah malam...
suami yang bermain dengan anak anda bila saja pulang kerja...

itu suami soleh saya...
semoga kerana itu juga saya harapkan syurga buat dia...
amin...
#throwback

posted from Bloggeroid

Friday, May 15, 2015

Dilamar pada tahun 2013

wah.. caption tajuk.. suspen kan?!

tahun 2013 lepas...
pernah dilamar oleh syarikat penerbitan majalah untuk menulis artikel di ruangan majalah mereka....

hehehe...
tanpa ragu ragu saya terima untuk menulis di ruangan tersebut...
sebenarnya saya tak pasti dh publish ke belum sbb penerbit tak pula bagi saya copy dan saya pun tak pernah beli majalah mereka... hehe...

tapi apa pun..siapa yg pernah membaca ruangan tu dulu..saya harap dapat sedikit sebanyak membantu mereka yg supermom seperti saya meneruskan kehidupan.....

pandang ke depan..
dan teruslah berjalan....
meneruskan kehidupan


ยซยซยซยซยซยซยซยซยซยซยซยซisi artikel mawar sempena hari ibu tahun 2013ยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยปยป


Namaku mawar, aku punya seorang suami yang aku rasakan seperti dia adalah nafas hidupku, matahari yang menyinari kelopak kehidupan seharian ku. Aku menggelarnya โ€œnafastariโ€.Kami bertemu di sebuah universiti yang kami belajar bersama-sama dan akhirnya membawa kami ke jinjang pelamin.

Setelah setahun kami berkahwin, kami dikurniakan seorang puteri yang kami gelarโ€™Embunโ€™. Embun adalah penyejuk rumahtangga kami. Tiga hari selepas kelahiran Embun, suamiku ditugaskan untuk berpindah dan bekerja di luar Negara. Agak berat untuk aku dan Embun yang masih kecil berpisah dengannya. Jadi kami mengambil keputusan untuk ikut bersama.

Bumi Islamabad, Pakistan merupakan bumi yang bersejarah dan penuh dengan warna kehidupan yang mencorakkan kebahagiaan kami sekeluarga. Hampir dua tahun kami di sana dan aku selamat melahirkan seorang lagi puteri yang wangi yang ku gelar โ€œKekwaโ€.

Mawar, Nafastari, Embun dan Kekwa sangat bahagia bersama walaupun kami di bumi yang asing, di bumi yang sedang bergolak dengan perang saudara dan perkauman. Berada di samping keluarga tercinta merupakan senjata yang paling selamat dan aman.

Sembilan puluh hari usia Kekwa, kami mengambil keputusan untuk pulang ke tanah air melawat keluarga dan seterusnya memperkenalkan puteri wangi kami kepada saudara mara di Malaysia.

Ketika dalam perjalanan pulang ke kampung Nafastari, tiba-tiba seekor kuda datang merempuh kereta kami dan kemalangan itu meragut nyawa nafastari, ayah Embun dan Kekwa. Bahagia yang kami rasakan seakan-akan hilang bersama nyawanya yang pergi malam itu.

Waktu itu usiaku 25 tahun, Embun 1 tahun 11 bulan dan Kekwa hanya 90hari. Sesungguhnya kita semua kepunyaan Allah s.wt. DaripadaNya kita datang dan kepadaNya kita dikembalikan.

Aku harus meneruskan kehidupan bersama puteri-puteriku yang masih kecil. Kelopak mawar gugur dengan banyaknya setelah hilangnya sinar mentari daripada Nafastari. Namun, kehidupan Mawar diceriakan dengan Kekwa dan perasaan hiba mawar disejukkan dengan Embun.

Embun kini sudah mencecah usia 4 tahun dan adiknya Kekwa berusia 2 tahun setengah. Syukur Alhamdulillah, berkat doa dan sokongan daripada keluarga dan sahabat, kami sekeluarga masih mampu tersenyum dan meneruskan kehidupan walau tanpa seorang imam dalam keluarga kami.

Embun begitu bijak dan seperti mengerti apa yang berlaku. Kadangkala muncul juga soalan mengenai ayahnya dibibirnya.
โ€œKakak nak jumpa ayahโ€ ngomel si kecil embun

Aku cuba menarik nafas dan dalam masa yang sama menahan sebak lalu menjawab soalan puteri sulungku,
โ€œBoleh, kakak boleh jumpa ayah, tapi kakak kena jadi budak baik dulu, dengar cakap ummi, selalu solat, selalu doakan Ayah, nanti boleh jumpa Ayah kat syurga!โ€

Embun senyum keriangan dan membalas, โ€œSyurga?, kakak nak masuk syurga!!โ€

Subahanallah, Hanya Allah saja yang Maha Mengetahui betapa rindunya anak kecil ini terhadap ayahnya. Aku sebagai ibu hanya mendoakan anak-anakku tabah dan sabar dalam menghadapi segala cabaran dan ujian dunia ini.

Sesungguhnya tempat kita yang sebenar-benarnya bukanlah di dunia, pemergian ayahmu membuktikan bahawa dunia ini tempat yang sementara buat kita semua.

Aku juga akan berusaha untuk terus bangun dan bangkit demi dua puteri comel ini. Mereka perlukan aku sebagai pembimbing, sahabat dan pendidik. Aku harus memainkan peranan sebagai ibu dan ayah kepada mereka. Setiap hari aku berdoa agar diberikan kekuatan dan kesabaran yang berpanjangan dalam mendidik dan memikul tanggungjawab membesarkan mereka.

Aku percaya Embun dan Kekwa adalah anak yang istimewa yang Allah telah berikan kekuatan hati dan jiwa yang kental sejak dari kecil. Mereka membesar dan bermain seperti anak-anak lain , mereka tidak kurang apa pun malah mereka lebih dari segi kasih sayang.Siapa pun yang melihat mereka pasti akan berasa berasa sayang pada mereka. Allah juga Maha Kasih pada mereka kerana mereka dididik seperti kehidupan Rasulullah, yang merupakan anak Yatim sejak kecil. Untungnya si kecil ini bukan? Mereka adalah anugerah Allah buat Mawar dan selamanya menjadi buah cinta Mawar dan Nafastari

Kini usiaku 28 tahun, mungkin masih jauh perjalanan hidupku di dunia ini, dan mungkin juga tidak! Allah yang lebih Mengetahui .Nafastari meninggalkan dunia di waktu usianya mencecah 28tahun. Kita tidak tahu berapa usia kita hidup di dunia ini, namun apa yang kita perlu tahu, kita perlu jadi yang terbaik dan melakukan yang terbaik dalam kehidupan kita seharian.

posted from Bloggeroid

sel otak berhubung :embun yang sulung

soalan nadaa hari ni: 15052015




nadaa: umi.. kenapa motor mcm basikal umi?

umi : er.... (camne nak jawab ni... )

nadaa: umi.. kenapa?

umi : em..cubalah tanya soalan yg lebih logik utk umi jawab...

nadaa : em...jawablah umi... kenapa motor mcm basikal? (sgt curious)

umi: sbb motor kan kecik...(jawapan asal jawab... huhu)

nadaa: oooooooo.....

(em..nasib baik dh tak tanya dh....dah puas la tu dpt jawapan...adoi..nak kata minum susu enfagrow... dah empat tahun lepas... masih lagi sel sel otak berhubung..kenapa ini..kenapa itu....)

#kisahumidannadaa



posted from Bloggeroid

Saturday, April 25, 2015

home sweet home

seronok rasanya dapat kembali ke rumah sndiri... ke rumah yang dibeli orang encik suami satu masa dahulu.. rumah yang kami sama sama impikan utk bina keluarga kecil kami bila pulang ke tanah air...

kita manusia hanya merancang..Allah yang menentukan..kehidupan dan perjalanan kita... siapa sangka akhirnya aku dan anak anak saja yg duduk di rumah pusaka ini...

urusan tadbir rumah ini boleh dikatakan 70% sudah diuruskan..tinggal pihak pemaju utk memberi geran dan seterusnya tindakan faraid pula akan aku uruskan... segalanya berjalan dgn perlahan namun alhamdulillah masih dipermudahkan jalannya....

harta dunia bukan milik kita.. sekalipun kita kata kita berusaha utk memiliki sesuatu harta itu.. jika Allah nak ambil semula.. bila bila masa saja kita akan hilang semuanya... begitu juga harta yg tidak disangka.. kadang kita tidak berusaha memilikinya.. namun Kehendak Allah memberikan kepada kita..

sebagai manusia yg diberi kelebihan akal... kelebihan hati... kita lah yg harus memainkan peranan utk berfikir dgn akal dan hati... apakah yg telah Allah beri pada kita... kenapa kita diberi.. kenapa kita kekurangan.. semuanya terselit hikmah.. terselit suatu pengajaran... yg semuanya akan berbalik kepada Pencipta kita...

entah kenapa hari ni terasa ingin menulis sesuatu yg dah lama tersimpan dalam fikiran ku... tentang harta dunia.. yg sbnrnya bukan milik kita...




gambar hiasan: embun santai di rumah kajang

posted from Bloggeroid

Wednesday, March 18, 2015

Journey of Mawarnafastari

blog archive...

its been 7 years...blogging about my up and down of life...
from newly wed, journey of carrying first baby, journey in exploring new culture and cities, journey of carrying second baby,
journey of a mother, a wife and suddenly became a widow..

a journey of hopeless single mother trying to survive with two daughters that still young..
journey of planning a new life, new job, new environment
journey of a women struggling to learn to be independent..

yup, its my journey,

mawarnafastari

** hooray thanks to google for creating a site that everyone can write... everyone can be a writer of their own life...
everyone can inspire people by sharing their thoughts and journey..


sambungan wishlist dulu kala

sambungan entri saya pada tahun 2013 lalu,



:))

tahun tu cuma ada dua je wishlist nak buat..

1)nak confirm jawatan,
2)nak bawak anak anak dan mama travel ke sabah

which is tak semua yang kita impikan kita akan dapat.. tapi tak salah untuk kita terus berangan angan dan berusaha ke arah apa yang kita angankan itu..

yes, alhamdulillah, 

1) sudah tercapai, rezeki Allah beri, sudah sah jawatan, maknanya punya pekerjaan tetap
2) perancangan Allah yang terbaik, kita cuma merancang, yang tentukan hanya Dia.. impian tak terlaksana, mama Allah jemput pulang dulu, tak sempat nak bawa mama jalan jalan ke sabah, tgk rumah abg sulung saya.. maafkan nur ma... :(

memang teringin sangat nak bawa anak anak jalan jalan tgk dunia.. tgk budaya orang.. biar mereka belajar dan tahu bahawa dunia ni luas, byk ragam dan byk cerita namun terselit banyak hikmah bagi yang ingin memahami....

selepas pemergian mama, saya rasa kosong.. rasa sedih hanya Allah saja yang tahu.. hilang tongkat yang memapah saya selama ini... seperti lumpuh sebelah.. rasa ingin berlari jauh dan jauh.... membawa hati yang sukar diduga...

berita gembira dapat pindah semula ke shah alam pada tahun lepas, buat saya alpa bahawa mentari yang menyinar itu cuma seketika, Allah pinjamkan bahagia, Dia juga yang mengambilnya semula. Saya redha, saya sedar, kita bukan siapa siapa.. hanya hambaNya yang selalu lupa..

syukur sepanjang 5 bulan yang bersisa itu dapat bersama sama duduk dengan mama dan menjaga segala keperluannya.. Allah.. terlalu banyak kekuranganku.. sebenarnya masih banyak ingin aku lakukan untuk ibuku...ya, kita cuma merancang..

we plan, Allah Decide

untuk itu, aku merancang membawa hati ini untuk melupakan dan teruskan bahagia buat anak anak.. sayangku pada yang pergi tak pernah hilang.. sayangku pada yg masih ada akan terus mekar...

inshaAllah, perjalanan untuk travel melihat dunia akan aku teruskan bersama anak anak hujung bulan ini...

#lets travel
#backpacking with kiddos
#bawahatidandiri

eh? blog pun nak #? hehehe

will update later... the journey of mawar embun n kekwa!
tadaaa---






Sakitnya tuh di sini

rasa kosong...

rasa hilang..

hilang teman berbicara..

teman meluah perasaan..

teman membebel dan risaukan saya...

rindu masakan mama..

rindu semuanya tentang mama...

"sakitnya tuh di sini.." di dalam hati... di ruang paling dalam

memendam kerinduan yang berpanjangan...

al fatihah buat mama...






Friday, March 6, 2015

Pendaftaran darjah satu untuk Embun

Sekejap je masa berlalu kan?
pejam celik, embun dah berusia 6 tahun.. ye.. enam tahun!!
bermakna tahun depan Embun Darjah Satu.
nak sekolah dimana, bagaimana nak ke sekolah, persiapan sekolah, semuanya kena buat sekarang...

tahun lepas ramai duk sibuk nak daftar anak, saya plak duk sibuk nak pindah dari kluang ke shah alam. Jadi permohonan online tahun lepas, saya tak sempat nak buat.
Terpaksa buat tahun ni, alhamdulillah, masih ada ruang lagi di sekolah yang saya inginkan.

Zaman sekarang, zaman IT, semuanya di hujung jari!

buat parents yang baru pertama kali nak daftar anak sekolah di selangor, sekarang ni sistem pendaftaran dah online.

boleh tgk web ni



lepas daftar online, kena pergi sekolah yang kita nak daftar tu dalam masa 14 hari, lepas tu, tgu semakan PPD plak, lepas tu pegi semula sekolah,lepas tu saya tak tahu.. hehehehe.. sekian, setakat tu je saya tahu, yang mana dah berpengalaman daftar anak, sudi sudikanlah share pengalaman dgn saya ye...



Dulu si Embun ni kecik je... 


 sekarang ni, dah pandai buat homework lepas balik skolah tadika.. heheheh




Suamiku encik perfect 10?

memandangkan esok hari cuti , so its movie time for me... dah lama juga tak layan movie cintan cintun ni.. kebetulan ada org dah dowload, so saya pinjam la dan tgk kat umah... movie time and dinner time with dominos delivery.. yay!

sambil layan movie tu, sambil tu juga duk kunyah pizza extra cheese.. anak anak bergumbira lah dapat makan special skit hari ni..

okay, back to our topic... cerita suamiku encik perfect 10




movie ni adalah movie adaptasi novel...

sejujurnya saya rate cerita ni 2 out of 5 sahaja.. why??
saya tak nampak cerita ni bagus untuk masyarakat.. cerita cinta remaja yg bukan halal, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, watak hero tu sbnrnya pada mulanya bukan suaminya pun, berlakon dan berlagak seperti suami isteri, tidur dalam satu bilik, oh apakah? apakah yang cuba penulis ini sampaikan? lelaki yang perfect itu sanggup menjual maruah dgn tidur dalam bilik perempuan yang bukan sah menjadi isterinya? maafkan saya sesiapa saja yang tidak setuju pendapat saya, saya harus katakan cerita ini mengarut...dan plot yang sangat bercelaru.. sekejap perempuan tu nak kawin dengan hero.. kejap dengan org yang rogol dia aka boyfriend dia...

dari segi lakonan saya bagi 8 bintang sebab lisa dan aaron pandai membawa watak, yes, mereka nampak sweet dan aaron npk so cute dalam cerita tu. Tapi bukan bermakna lakonan itu membuatkan cerita itu jadi menarik kalau jalan cerita itu macam hampeh.. oh kenapalah saya terjebak tengok cerita yang kurang nilainya??

dan lagi satu, masa ending cerita ni heroin dia yg baru sebulan kematian suami, pergi ikut hero yg merjauk bawak diri kononnya...takkan lah dalam masa sebulan selepas kematian suami dah boleh jalan nak ikut bakal suami yang akan datang? hello????

ya ya.. ni hanya cerita rekaan semata mata kan.. i knoww.... memang cerita tu rekaan, tapi cubalah mereka cerita yang mendidik sedikit.. bukan memberi masyarakat semakin keliru mana yang boleh mana yang tak boleh...mana yang biasa .. mana yang bukan..

sekian,

tetiba jadi pengkritik filem..
muahahahaaha

jumpa lagi...

Thursday, March 5, 2015

Kembali Menulis..

Salam,

rindu saya tak?

hehe, lama tak post entri kat blog ni, sian blog ni dah bersawang.. penuh habuk.. bertahun agaknya tak post .. sebelum ni copy paste je post daripada fb...

terlalu banyak cerita yang nak dikongsi.. cerita yang tak dapat dikongsi.. saya akan bayar semula cerita cerita yang saya tertinggal untuk saya ceritakan di sini...

agak lama menyepi blogging sebab laptop yang sudah berusia 7 tahun mula meragam, mula buat hal, lambat , tapi masih boleh berjasa.. cuma kurang digunakan... sekarang, alhamdulillah, sudah punya ganti, moga dapat lah saya update blog selalu...

jumpa lagi...


DUPDAP DUPDAP hati kiter...

tak dinafikan rindu setiap hari kat dia..

ada ke rindu tiap tiap hari?.. huhuhu

smlm jmp dia dlm mimpi.. berdebar debar plak rasa tgk dia.. berdiri segak dan kacak..

lama tak jumpa..

ya Allah.syukur ,dpt jgk jumpa dia kejap.. perasaan itu masih sama...

 tetap 'dup dap dup dap'.. bila jmp org yg kita cinta.

๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€๐Ÿ˜€

#rinduseorangisteri
#kasihituAllahberi
#hatikitaAllahygjaga

Bisikan akhir buat mama

sbnrnya saya rindu dua orang kawan baik saya...

saya rindu mama saya Wan Maziah Ahmad
saya rindu suami saya Allahyarham W Ahmad Fadzil...

masa mama kat icu... waktu dia nazak...buih buih darah yg keluar dr mulut mama... sama seperti buih darah yg keluar dr mulut ahmad waktu ahmad nazak....hidung mama berdarah....hidung ahmad juga berdarah...

firasat hati merasakan saat kematian makin hmpir... perlahan lahan sejuk di kaki merebak ke seluruh tubuh.. debaran hati makin kuat... sedihnya Allah saja yg tahu...

saya dekati mama ditepi telinga mama...

"mama... syurga itu indah.. indah sangat... seronoknya mama dpt jumpa Allah... mama kena seronok tau... untung dapat jmp Allah dulu..."

dan saya terus membacakan kalimah

ุฃูŽุดู’ู‡ูŽุฏู ุฃูŽู†ู’ ู„ุข ุฅูู„ูŽู‡ูŽ ุฅูู„ูŽู‘ุง ุงู„ู„ู‡
ูˆูŽุฃูŽุดู’ู‡ูŽุฏู ุฃูŽู†ูŽู‘ ู…ูุญูŽู…ูŽู‘ุฏู‹ุง ุฑูŽู‘ุณููˆู’ู„ูุงู„ู„ู‡

.............................................

em.

cnt type much...
ada sesuatu yg menyesakkan dada dan kerongkong...
it jst tht i need to write..
melontar yg terbuku.. yg sakit itu harus dikeluarkan... hanya melalui tulisan...

Bulan bertukar, hari berganti, tahun berubah

(2011)

bila org tnya..
"anak umur brapa?"

kakak setahun lebih...adik baru 3 bulan...

(2015)

"anak umur brapa?"

kakak dah 6 tahun... adik tahun ni 5 tahun...
๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š๐Ÿ˜Š

alhamdulillah....doa drpd anda semua dan kehendakNya.. anak anak membesar dengan sihat dan ceria... jgn pernah putus doakan kami ye... takde apa pun kita punya... Allah punya semuanya... hati kita tenang.. hati kita tabah... semua Allah yg beri...

 tugas kita ---->doa,usaha dan tawakkal...

FIGHTING!! aja aja!!!

๐Ÿ˜™๐Ÿ˜™๐Ÿ˜™

MONOLOG mawarnafastari

saya lah ayah...
saya lah ibu..

saya sayang mereka kerana Allah..
anugerah Allah.. pinjaman Allah.. amanah utk saya...

sentiasa ingin mereka bahagia
membesar dgn ceria seperti anak anak lain...

teruslah berdiri dan berusaha wahai diri ini..
teruslah bahagiakan anak anak yatim ini wahai diri...
teruslah mendidik dan mengasuh mereka sedaya upaya diri ini...

semoga hari Esok itu indah utk kita semua.. kerana..

SABAR ITU CANTIK,Mawar









Gaduh - gaduh sayang

gagal mengawal amarah...
saya dan kamu..
hari hari mesti gaduh..
geram sungguh.. ada saja nak bg darah naik...

akibatnya...
tanganmu luka dikapit pintu..
hatiku menangis sesal kerana terlalu keras dgnmu..



SAHAJA AKU JATUH CINTA -part 2

habis jugak baca buku
SAHAJA AKU JATUH CINTA karya Bonda Nor..

tiba mata ni macam masuk habuk lak bila masuk bab bab terakhir buku ni ..

mmg saya jatuh cinta pada

 1)cerita yg cuba disampaikan oleh penulis

2)sirah agama yg dikongsi dalam bentuk santai di dalam penulisan beliau

3) kebergantungan sepenuhnya kepada qada dan qadar oleh keluarga ammar

4) cara pemikiran watak 'hajar asma' di dalam novel ini.. begitu mempesonakan kerana sifatnya yg lembut tetapi tegas dan berpendirian.. seorang isteri yg tabah dan sangat penyabar.. seorang menantu yg memahami dan penyayang.. seorang ibu yg sporting dan bersifat pendidik..

subahanallah...alangkah seronoknya jika dapat berperibadi spr hajar asma.. mencontohi serta meneladani peribadi isteri isteri rasul dalam kehidupan seharian...

membaca buku biarlah buku yg ada isinya.. ada manfaatnya pada kehidupan kita seharian.. buku ini byk pengajarannya.. bukan buku novel cinta biasa... tetapi novel cinta luar biasa!

bonda nor, tq ya sudi kongsi tulisan kamu yg bermakna ini..

๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜

Friday, February 20, 2015

Review buku : SAHAJA AKU JATUH CINTA - PART 1

sedang menghadam buku tulisan bonda nor...
"sahaja aku jatuh cinta"

jujurnya saya sbnrnya kalau baca novel atau buku mesti laju je nak habiskan... dalam masa saya dapat buku ni.. saya juga telah menghabiskan buku "cukupkah wang anda" karya puan rohani..

kenapa bila baca buku bonda nor saya akan mengambil masa yg lama? bukan kerana bukunya bosan... bukan tidak menarik.. malah TERLALU MENARIK sampai saya sayang nak habiskan.. setiap bab penuh dgn isi ,ilmu dan sirah! rugi jika saya hanya membacanya dengan sekali lalu sahaja.

saya akan menghadam kisah kisah di dalam setiap bab buku ini.. bukan jalan cerita yg saya cari dalam buku ini.. tapi ilmu yg cuba disampaikan saya cuba gali dan ingati... saya bukan orang yg suka baca buku sejarah agama... tapi melalui tulisan di dalam buku ini.. saya amat tertarik dgn sirah agama yg cuba disampaikan...

baru separuh buku saya baca.. masih ada separuh lagi saya akan terokai... subahanallah.. segala ilmu dan bakat yg Allah beri pada Bonda Nor amat bermanfaat buat saya.. dan mudah mudahan menjadi amalan yg berpanjangan buat penulis ini serta pengalaman asal yg dikongsi oleh keluarga ammar ....

sebenarnya buku ini berkisahkan pengalaman keluarga ammar... cara ammar diasuh dan institusi kekeluargaan islam...tetapi disampaikan dalam bentuk novel... tidak bosan langsung membacanya malah saya rasa makin saya baca makin SAYA JATUH CINTA!!!