mimpi dalam mimpi

posting kali ni agak panjang, lama tak menulis panjang panjang...saja nak share cerita...

****************************************

semalam kami bertiga berbuka di luar... dalam perjalanan nak balik ke rumah,tengah memandu,tiba tiba ada kereta memandu sangat laju di sebelah saya dan spontan saya berkata,"oh,sayang...nak kemana laju laju tu?"

si embun mula bertanya,"umi,kenapa umi panggil dia sayang?"

"saja je.. habis tu nak panggil apa? kereta tu laju sangat.."jawab saya

"oh,nadaa tahu.. mesti umi ingat kan ayah kan? dulu umi panggil ayah sayang kan?" tanya nadaa mengusik ingin tahu..

tersenyum saya mendengar soalan si kecil ni.. "mana ada,ayah lah yang panggil umi sayang... umi panggil ayah,'awak...' je... tak pun.. 'ahmad'.."

si kecil kekwa tiba tiba mencelah perbualan... "eeee...isk,wawa tak suka ayah! wawa tak suka orang panggil umi sayang... "

lucu benar reaksi si kecil embun dan kekwa...seronok sungguh mereka mengorek rahsia cerita cinta umi dan ayah... walaupun mereka membesar tanpa ayah,hati mereka tetap meronta ingin mengenali ayah mereka..

anak-anakku,umi doakan kamu berdua sentiasa tabah dan sabar dalam hidup... hidup kita antara sabar dan syukur... kita harus sabar menghadapi dugaan hidup... dan kita juga kena selalu bersyukur apa yang kita ada..

itulah kunci kebahagiaan yg sebenar... sabar dan syukur ya anak-anak umi sayang......

*****************************************

mungkin selepas perbualan dengan anak anak malam tu,terfikir sampai terbawa di dalam mimpi...

di suatu bangunan tempat kerja,saya terserempak dengan sahabat pakistan saya,

"hey,hi..what are you doing here?"

"assalammualaikum,hi,madam... i'm working here in malaysia... good to see you!"

"yea,me too!"

"oh yes,madam,could you please help me mam, I need to go to this company ,but I do not know how to get there, here is the letter"

saya melihat surat itu dan tertera alamat syarikat dan no tel di situ...

"ok,look at this address,you can just use gps or maybe u can call this number?"

"yes,thank you mam... "

"before I forgot, I need to tell you, mr wan ahmad is here also! he's right there !"

dia melihat saya dengan mata yang berkaca-kaca.. "oh really?"

"yes,there he is! "sambil menunjuk ke arah kelibat ahmad...

ahmad berjalan ke arah kami,dan tersenyum mesra.. ahmad dan kawan pakistan kami bertegur sapa... selepas itu,saya masuk ke dalam ofis untuk mengambil barang...ahmad tunggu di luar...

"sorry, saya ambil handbag tadi.." ahmad hanya tersenyum melihat saya... kami berjalan beriringan berpegangan tangan... bahagia sekali melihat dia ketika itu...

"ahmad,kenapa awak makin tinggi ni? lepas masuk hospital tu ada buat operation kaki jadi lagi tinggi ke?"
ahmad hanya tersenyum lagi.... kami berjalan menuruni tangga...dan menuju ke arah embun dan kekwa...

"ahmad,ni la nadaa dan marwa..." saya kenalkan anak anak kepadanya...
dia duduk baring sebelah marwa dan mencium pipi marwa yang tembam tu..
dia memandang redup wajah marwa dan tersenyum bahagia...

dan saya terjaga.... mimpi rupanya!...
saya di ofis waktu tu.... dan saya terjaga lagi!  sudah pukul 6 pagi!

Allah,mimpi di dalam mimpi rupanya!

alhamdulillah..Allah hadirkan dia dalam mimpi di bulan mulia ini...sungguh,kami rindu dia...

#diariramadan
#mimipimawar
#bloggermenulis

¿ada bakat jadi penulis tak? hahahaha

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wish list 2013 - part ii

Moon sand DIY

Ceritera Mawar :Busy umi, busy year, Hello 2017.. its already April!