Friday, June 24, 2022

Soalan cepumas yang berulang.

Soalan cepumas yang berulang.

Dalam satu majlis keramaian ada seseorang yang sudah lama saya tidak berjumpa datang mendekati saya.

"Awak tak nak cari jodoh lain?" Tanya dia kepada saya.

"Saya tak mencari..."Saya cuba berlagak tenang menjawab soalan dia. 

"Ya lah kan, tidaklah mencari tapi kalau ada jodoh terima la.." Dia menyambung perbualan.

Saya cuba untuk senyum tapi kelat. 

"Iya... Apa pun saya memikirkan anak-anak perempuan saya dahulu."

Dia akhirnya senyum dan mengerti.

"Betul juga, anak perempuan harus dijaga sebaiknya. Risau juga kan. Semoga yang baik-baik saja untuk kamu. Sudah besar anak-anak kamu ya."

.

.

.

Alhamdulillah, pejam celik 12 tahun rupanya saya membesarkan mereka sendirian. Gambar ini berbicara kepada saya. Saat saya sendiri tidak tahu bagaimana cara untuk membesarkan mereka, sebenarnya Allah Maha Mengetahui jalan hidup saya dan anak-anak ini.

Kita manusia ini lemah serba serbi. Kita cuma hamba. Seharusnya seorang hamba itu memohon doa dan terus berdoa pada Allah untuk memudahkan segala urusan kita.

La Hawla Wa La Quwwata Illa Billah

Tiada daya dan tiada kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah semata-mata.

#mawarmenulis

2 comments:

  1. semoga dipermudahkan urusan puan

    ReplyDelete
  2. 12 tahun sudah. Semoga Allah permudahkan semua urusan mawarnadastari.

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023