Wednesday, June 24, 2020

Cebisan kisah - pesanan masuk (inbox)


"Hai..." 

pesanan masuk di Mesengger.
Saya melihat profile FB nya. Lihat gambarnya, tidak pernah kenal. Lelaki mana ini.

Oh abaikan saja.

Pesanan itu tidak berbalas dan dibiarkan sepi begitu saja.

"Hi, awak buat apa tu?" 

Pesanan masuk lagi.. kali ini, orang lain pula. Saya lihat gambar profil di FB nya. Lelaki dan ada mutual friend. Ramai juga mutual friend , tetapi saya tidak pernah mengenalinya.

Saya tidak membalas pertanyaannya.
Cukup sampai di situ, demi menjaga hati saya dan hati dia. Perbualan harus dielakkan untuk menjaga hati kedua-dua pihak.

Ting! 

Pesanan yang lain pula masuk, 

"Baya buat apa sekarang, duduk di mana?"
"Anak-anak sihat?"

kali ini pesanan dari orang yang pernah saya kenal dan rapat sebelum ini. Lelaki juga. Saya keliru harus membalasnya atau tidak. Di sini ujian hati bermula. Dilayan salah, tidak melayan pun rasa serba salah.

Akhirnya saya membalas.

"Alhamdulillah, saya dan anak-anak baik-baik saja."

Kemudian dia mula bertanya soalan yang lainnya,

tetapi saya membiarkan soalan itu tidak berjawab. Diam dan sepi begitu saja.

Ya, semoga itu lebih baik untuk saya menjaga hati saya dan hati dia.. 

Ini hanya cebisan kisah saya sepanjang menjadi balu. 

Tidak mudah menjaga hati dan menjaga diri, namun selalu di dalam hati berdoa semoga Allah pelihara dan jaga perilaku saya. 

اللَّـهُمَّ كَمَا حَسَّنْتَ خَلْقِي فَحَسِّنْ خُلُقِي

“AlLahumma kama hassanta khalqi, fa hassin khuluqi.”

Ya Allah sebagaimana Engkau telah cantikkan kejadianku (rupaku), maka cantikkanlah juga akhlakku.

#mawarmenulis

No comments:

Post a Comment

Selamat Hari Raya 2023