Wednesday, June 24, 2020

Jodoh



"I love you, only you" - ayat yang sering Ahmad tulis apabila dia ingin memujuk saya.

Saya tahu, saya bukanlah yang pertama hadir dalam hidupnya, dan dia juga tahu dia juga bukan yang pertama hadir dalam hidup saya. Kami pernah berkenalan dengan orang lain juga sebelum kami membuat kata putus untuk bernikah.  Kami pernah berselisih faham sebelum bernikah, hampir rasa tidak berjodohan lagi waktu itu.  

Lumrah pasangan bercinta akan berselisih faham, berbeza pendapat dan bergaduh tentang hal-hal yang sebenarnya boleh dibawa bincang dan mencapai kata sepakat. Tapi benarlah, kalau dah jodoh, tidak akan ke mana. Hari ini gaduh, esoknya akan berbaik semula kerana Jodoh menguatkan. 

Jodoh itu Ketentuan Tuhan. Saya syukur kerana saya  dipilih menjadi  jodohnya yang pertama dan terakhir.  Ternyata ayat yang sering diucapnya bila memujuk saya itu benar. I am his one and only. ❤️

Bagaimana pula dengan saya? adakah dia jodoh pertama dan terakhir saya? Jujurnya saya sangat takut untuk memikirkannya namun saya juga harus bersedia dan matang dalam memikirkan tentangnya. Doa dan harapan saya sentiasa mengharapkan dialah jodoh saya di dunia dan di akhirat nanti. 

Jodoh dan maut sering dikaitkan, kerana sifatnya sama. Jodoh itu sangat misteri dan penuh keajaiban dan rahsia . Tidak siapa pun tahu bila, bagaimana dan dengan siapa. Begitu juga dengan maut, tiada siapa tahu bila, bagaimana dan siapa akan meninggal dahulu.  

Jadi, jika ada yang bertanya tentang jodoh bagi yang belum berkahwin atau sudah kematian suami mahupun bercerai, bila orang tanya soal Jodoh, kita tanya pula kepada dia tentang Maut. Kalau ditanya  "bila kau nak menikah?" balas saja, "bila kau nak meninggal." Eh! 😂

#mawarmenulis 
#sharingthoughts
#merapuje

No comments:

Post a Comment

Selamat Hari Raya 2023