Tuesday, August 17, 2010

Bulan memasak ke .....

Ramadhan mubarak to all my readers..

:)

Buat kali kedua saya berpuasa di perantauan... dan kali kedua jugaklah saya akan beraya di perantauan... huk huk huk...

Sedih pilu hati ini bila mengenangkan bulan puasa ni terpaksa ke dapur membuat juadah berbuka yang diidamkan sendiri.. pandai2 la nak hidup kat negara orang kan.. tak ada bazaar ramadhan macam di negara kita.. yang ada cuma stall jual kuih muih yang hanya 3 jenis- samosa, pakora dan roll...

Saya boleh katakan yang bulan ramadhan kali ni adalah bulan memasak bagi saya..
e eh, hari2 tak masak ke? hihi.. masak jugaklah.. cuma bulan ni special skit, sebab mengidam macam2.. wakaka..( alasan je benornya... nafsu makan tu melampau.. )

Sepanjang puasa kali ni, alhamdulillah saya sebagai mak buyung berpuasa juga.. memandangkan cik embun sudah pandai minum susu tepung- enfagrow, (yup, settle masalah saya nak kasi dia minum botol) dan dia pun dh pandai tidur sendiri tanpa menyusu badan, makin mudahlah saya nak meneruskan puasa. Ye la kan, kalau puasa, menyusu lagi, mengandung lagi, letih badan jugak.. So, si kakak embun mengalah untuk adiknya dan bagi chance kat ummi dia nak puasa jugak. :)

Setakat ni saya dh cuba beberapa resepi baru..
- nasi kerabu
- keropok lekor
- apam gula hangus
- kuih mocha mek nur (ciptaan sendiri) :)
- cendol tak jadi
- apam balik

ye puan2 dan tuan2.. sekian..

;p

2 comments:

  1. owh kat sane xde bazaar ek baya?
    hmm...mesti rndu kat mesia kan?? sabar2..lg setahun eh dok sane?
    xpela at least boleh gilap skill memasak tu..hehe.wah pndi cik embun skrg ye..ye lah nk kak long kn, kenalah mengalah ngan adik..baya bape bulan dh?

    ReplyDelete
  2. Hi Folks!

    I wanted to share with you a great site I just came across teaching [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] like they teach it in the Israeli Army (IDF) If you guys have seen the Discovery Channel TV Show called Fight Quest you would have seen their chief instructor Ran Nakash there featured on their [url=http://www.kravmagabootcamp.com][b]Krav Maga[/b][/url] episode. Anyways, let me know what you think. Is training via the internet something you would do?


    Best

    Fred

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023