Friday, March 2, 2012

Embun, Nampak ayah tak?... wawa??


Sudah setahun dia meninggal dunia… namun segala ingatan dan kenangan tentang dia masih lagi segar dalam hati dan ingatan mawar…hati ini tidak pernah berhenti menyintai dia.. malah setiap hari semakin tebal rindu aku padanya…

Allah hadirkan dia dalam mimpi aku semalam yang merupakan genap setahun pemergian dia…syukur, Alhamdulillah..Subahanallah, Dia yang lebih mengetahui rahsia alam ghaib, sedangkan kita manusia biasa hanya mempunyai ilmu yang sedikit tentang ilmu ruh….

Allah berfirman dalam surah Al-Israa', ayat 85.
Yang bermaksud: Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja".


pertemuan dengan dia di dalam mimpi itu sudah cukup buat aku rasa bahagia sekali… Alhamdulillah, walau ianya Cuma mimpi…

Aku mimpi dia datang menyelamatkan aku dari seorang lelaki yang mahu dekat dengan aku...nafastari memegang tangan aku dan berkata kepada lelaki itu,
“inilah isteri saya, NUR”

Sampai situ sahaja terhenti mimpi itu…. Bahagianya bila seorang suami datang memegang tangan kita dan memberitahu orang yang kita adalah isterinya… kerana semasa hidupnya, dia sentiasa berbuat begitu.. tapi dengan dialek perancis dia, “this is my wife, Nur” J

Kemudian babak lain pula muncul di dalam mimpi aku semalam…dan syukur, aku bertemu dia lagi…
Dia duduk menyandar di dinding sambil bersimpuh dan tersenyum manis… mengangguk2 bila aku asyik berbual dengannya… macam2 perkara aku luahkan kepadanya… namun riaksinya tetap sama… senyum dan angguk… aku rasa seronok sekali dapat bercerita dengannya segala hal yang rasanya telah lama aku simpan di dalam hati.. dia asyik mendengar tanpa ada bicara….

Tiba aku teringat (masa dlm mimpi tu juga la), bukankah dia sudah meninggal dunia? Aku cuba sentuh dia, namun tangan aku menembusi dia.. (mcm dalam cerita2 orang pegang ruh kononnya,pengaruh cerita kot saya ni), aku mula panic dan aku bertanya kepada Embun,

“kakak, kakak Nampak ayah tak?”

Embun menjawab, “tak !”

Dan aku memandang wawa… “wawa Nampak ayah?”

Wawa yang sedang bertatih  memegang pintu itu menggeleng bila aku bertanya…

Dan aku menoleh semula ke tempat dia duduk tadi…
Ternyata dia hilang……….

Dan itu cuma mimpiku….setelah setahun… mungkin dia datang melawat kami… dan mahu dengar segala keluhan aku yang tersimpan… sykur walau ditemukan di dalam mimpi.. aku tetap rasa bahagia… terima kasih Tuhan.

31 comments:

  1. mgkn kah sy sekuat awk utk hadapi semua ini...

    ReplyDelete
  2. salam buat saudari mawar..
    setelah sekian lama menjadi pemerhati , akhirnya ana tergerak untuk menulis sesuatu buat saudari..bedepan dengan detik2 kehilangan amat sukar buat seorang wanita..namun, wangian mawar yang semakin mekar di temani mentari nafastari menguatkan cinta kalian..semoga Allah memberkati dan merahmati..tiada suatu pn yang di jadikan Allah sia2. insyaAllah..barakallahu feekum..

    ReplyDelete
  3. Assalam,

    You are such a strong lady..Alhamdulillah
    I am yr silence reader all the while.
    Take good care of yourself and keep on writing..

    ReplyDelete
  4. sgt terharu bace pengalaman mimpi awak nur..smga lebih tabah..alhamdulillah arwah hadir utk mengubat rindu nur..yakin ade hikmah dariNya..saya kagum dgn awak..teruskan idup dgn penuh kesabaran dan kebahagiaan dengan anak-anak awak ye nur .. take care..

    senyum sokmo!! :))

    ReplyDelete
  5. semoga akak kuat dan tabah... saya follow semua cerita akak dan semua cerita tu saya boleh rasa di hati saya... ada masa saya bergenang air mata dan merasakan seolah-olah saya di tempat akak...

    jujurnya...saya kagum dengan akak dan berharap akak sentiasa bahagia dengan kehidupan akak... saya doakan yang terbaik untuk akak... jaga diri baik baik ye akak... saya harap saya sekuat dan setabah akak untuk mengharungi hidup ini...

    ReplyDelete
  6. Sedih....semoga kamu semakin kuat ye nur...bnyk yg nur perlu tempuh...2 tahun ..6tahun.,10 tahun...moga kamu kuat nur...

    ReplyDelete
  7. terharu setiap kali membaca di sini..moga2 kalian bercinta lagi di syurga nanti...

    ReplyDelete
  8. Salam..ternanti2 entry mawar,setahun selepas pemergian arwah..Alhamdulillah..Mawar diberi peluang untuk melepas rindu pada arwah..saya yakin ianya pasti membahagiakn Mawar..;) saya doakan agar mawar akan terus kuat & sabar dalam menmpuh ari2 mendatang..next entry citer la pasal kekwa & embun yer..rindu nak tengok dorang..

    ReplyDelete
  9. Orang tua2 cakap kalau kita mimpikan orang yang dah meninggal dunia dan orangtu tak bersuara pun dalam mimpi tu,memang dia datang melawat kita la tu..
    saya kagum dgn nur,sangat tabah!semoga nur terus kuat untuk anak2 ye
    -alisya-

    ReplyDelete
  10. YaAllah, kuatkan hati mawar mengharungi kerinduan pada kekasih hatinya.Amin..

    setiap kali baca entry mawar mengenai arwah, akak akan terus mengucapkan syukur kerana masih mempunyai suami disisi walaupun kami selalu bergaduh. Sesungguhnya mawar banyak mengingatkan akak untuk sentiasa bersyukur. Thanks sayang..

    ReplyDelete
  11. :-) Alhamdulillah.. selalunya kalau kita mimpi org yg dah takde, dia akan senyap je kalau kita bercakap.. and bila dia pula bersuara, kita pula yang senyap.. bererti dia yg betul2 datang.. Wallahualam.. sebab saya selalu mimpi macam tu.. bila tanya kat ustaz, memang betul roh tu dtg ziarah kita.. jadi tambahkan lagi amalan dan sedekahkan pada yang dah takde... :-)

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah....Allah maha mengetahui apa yang diperlukan oleh setiap hambaNya. Walaupun hanya dalam mimpi, tetap satu anugerah buat mawar...

    ReplyDelete
  13. Sesungguhnta kehilangan itu suatu kepastian, walau ada rindu walau ada sendu namun akan indah dipenghujungnya. Sesungguhnya kekuatan Mawar adalah segalanya buat permaisuri Mawar.

    ReplyDelete
  14. Kasih sejati bakal membawa ke sorga~

    Usah khuatir puan Mawar Nafastari...

    ReplyDelete
  15. Dear Mawar,

    you have my utmost respect for being so strong in facing the loss of your dear husband. Kalau terjadi kepada saya, saya tak tahu macam mana saya boleh hidup dengan normal. Stay strong Mawar. Tapi jangan tutup pintu hati kepada jodoh yang lain ye. You are still young and very beautiful too =)

    ReplyDelete
  16. as'salam Nur....sayu n kagum bca entry awk..normally we often not appreciate what we have until we lose it kn tapi awk tidak....moga terus tabah Nur meneruskn hidup demi ank2 awk....
    ~ tompok puteh~

    ReplyDelete
  17. org2 yg mati yg beriman dan terpilih sebenarnya hidup di sisi Tuhan, arwah suami Nur sentiasa hidup cuma di alam lain, dan ruh memang boleh dtg melawat kita yg masih hidup..WA

    ReplyDelete
  18. Dear,
    Perasaan RINDU yg diberi-Nya cukup Indah dan tiada nilai..

    Hadirnya hubby dlm mimpi bukti kekuasaan-Nya ke atas semua hamba.

    Allah Maha Penyayang!

    ReplyDelete
  19. sabarlah wahai adikku Nur. Semoaga cahaya lebih indah akan hadir dlm hidupmu

    ReplyDelete
  20. As salam....nur ap kbar?sdey bce n3 nim...sbb nsb kte sme jer...yg laen...nur ad kenangan dgn arwah...tp sy jg kehilangan kenangan bersama arwah hsil perkongsian hidup selama 100 hari...hidup bgai kn terhenti seketika...sbar nur...semua nim dugaan hidup...mmg x nafi kdang2 rindu e2 bertandang...tika e2 jg la air mte akn tumpah dek rase rindu e2 terlalu mendalam...

    ReplyDelete
  21. Salam,k nur..sy sntiasa mengikuti kisah k nur..buatkn sy lbh mnghargai kehidupan n org sekeliling..brsyukur dpt meluahkn betapa sy syg mereka..buatkn sy lbh memahami hati ibu sy yg dh mnjd ibu tggl sejak 27 thn dl..di tgglkn secara mengejut oleh kekasih hatinya..saat dia msh muda..dan trpksa membesarkn 5 org cahayamata..yg sulung 13 thn n sy ms tu br brusia 9 bln..rindu..pasti ibu sy juga merasa amat rindu pd bak..sprt mana akak merindui nafastari..insyaallah..akan sy jg kekasih bak sy hingga nafas trakhirnya..x dpt nk digambarkn bertapa tgginya tmpt dia di hati ni..insyaallah,embun n kekwa jg akan tau setabah mana mawar utk trs menjg mereka utk nafastari..allahuakbar..

    ReplyDelete
  22. allahuakbr. Dia maha segalanya. kegmbiraan buat insan yg lakukan krnNya. akhrnya rindu mawar trubt dgn kemunculan nafastari walau tanpa suara. itulah salah stu tnda kbsarn ilahi. mga mjdikn kta lbh dkat dgnNya. amin. la tahzan ummu embun dn kekwa.

    ReplyDelete
  23. Ya allah, kuatnye kamu... :) Semoga terus tabah :)

    Kamu buat saya mahu lebih menghargai hidup :(

    ReplyDelete
  24. salam..syahdunya entry ni..betul ade ustaz ckp klu kita mimpi org yg dh xda klu dia x bckp maknanya mmg btul itu dia tp klu bcakap2 dgn kita itu syaitan wallahu alam..

    ReplyDelete
  25. salam Nur..kak sue dah lama tak jenguk ke blog Nur..last sekali dulu ada jg tinggalkan sikit komen masa entri yg Nur mula bercerita slps pemergian Nafastari.

    Entah kenapa hari ni slps hampir setahun akak rasa terpanggil utk berziarah ke blog Nur..

    Alhamdulillah Nur dah berdikari, rasanya lebih yakin dari wanita lain yg masih punya suami di sisi.
    Happy to read every single words ..Akak kagum dgn hadiah dari Allah dlm mimpi Nur..mmg dia di izinkan utk dtg bertandang menjenguk Nur walau dlm mimpi.. Teruskan bercerita di sini..InsyaAllah Kak Sue akan lebih kerap masuk ke blog ni..


    ok..take care..Peluk cium utk 2 puteri.

    ReplyDelete
  26. Ya allah.sedihnya kisah hidup nur.nangis saya membacanya.kesian nur dan anak2.tapi bgga ngan nur tabah hdpi hidup ni. Klu saya mgkin x sekuat dan setabah nur.

    ReplyDelete
  27. kak nur,jgn lpe sedekahkan fatihah buat arwah nafastari..rindu bertandang lagi... ;( sedey lg laaa

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023