Tuesday, January 27, 2009

Placenta Praevia

Sekarang aku kat hospital di KT, mengalami placenta previa yang bermaksud plasenta (uri) berada di bahagian bawah hampir dengan serviks. Dalam keadaan yang normal, plasenta sepatutnya berada di bahagian atas perut. Keadaan ini tidak baik untuk ibu dan biasanya 3 daripada 4 ibu yang mengalami placenta preavia akan melahirkan bayinya melalui kaedah caesarian. Alhamdulillah, keadaan bayi aku sekarang ok, dia masih sihat, aktif dan sesekali menendang. Semalam doktor kata beratnya 900gm.

Kandungan aku baru 27 minggu. Oleh sebab itu doktor terpaksa menyuntik sesuatu yang amat menyakitkan bagi mematangkan paru-paru bayi dalam kandungan, ini adalah persediaan awal jika sekiranya terpaksa melahirkan lebih awal sebelum cukup bulan. Suntikan itu memang sangat menyakitkan, aku hampir-hampir menangis malah kadang-kadang memang menangis menahan kesakitan.

Hari ni masuk hari ketiga aku di sini, tapi aku teramatlah boring duduk kat hospital ni.. Huhu.. Bosan yang teramat. Doktor kata mngkin lama kena tinggal kat sini. Orang sebelah aku ni dah hampir dua minggu duduk sini tak keluar-keluar jugak kerana mengalami masalah yang sama, PP. Setiap saat aku berdoa agar Allah memberikan keajaiban pada aku dan bayi aku, agar dinaikkan semula plasenta ke bahagian atas dan aku boleh balik ke rumah dengan segera..

Ps: Entri ni dibuat oleh suami aku, kat hospital ni aku tak dibenarkan menggunakan peralatan elektrik. Kalau boleh pakai pun macamlah ada wifi... Hehe. Apa-apa mesej atau komen sila tinggalkan di comment box, my husband will update me. Thank you.

2 comments:

  1. semuge kamoo cepat2 baek hendaknyer dan doa d makbulkanNya..
    aminnnn~

    ReplyDelete
  2. baya...placenta praevia tu ape??
    aku tgh pregnant gak ni so nk tau la pe yg mnyebabkan jd mcm tu yek?biasela first time prgnnt kan, bnyk yg xtau...huhu...waiting 4 ur reply...

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023