Wednesday, September 2, 2009

Roti di dalam peti


Sudah menjadi kebiasaan bagi orang Malaysia yang duduk di Pakistan akan membawa buah tangan 'roti Gardenia' buat rakan2 setelah pulang bercuti ke Malaysia. Dan kami tidak ketinggalan mendapat buah tangan roti gardenia itu! boleh dikatakan sudah 4 kali kami menerima roti gardenia dari orang yang baru pulang dari Malaysia.

Kenapa roti? kenapa bukan teh atau keropok atau yang lain2? huhu.. Sebabnya kata orang kita di sini, roti kat Pakistan ni tak sama dengan roti di Malaysia. Nak dapat yang lembut sedap macam Gardenia tu susah. Sebab tu kami di sini sangatlah menghargai pemberian roti tu. Sampaikan ada kakak malaysian pesan kat aku supaya letakkan roti itu dalam peti jadi lambatla nak expired roti tu. Boleh bakar dan makan bila2 nak. haha.. Desprate sungguh kami di sini kan? sampaikan roti pun letak dalam peti. punya sayangnye pada roti buatan Malaysia. hehe...

Tumbs up kepada rakyat Malaysia yang duduk kat Pakistan ni yg sangat menghargai buatan Malysia. Yay! Malaysia Boleh, Gardenia boleh!

*** em, ada 3 bungkus roti lagi dalam peti rumah aku tak terhabis... sapa nak tolong makan ni? ;p

3 comments:

  1. Berwajah baru sekarang....:=)

    Roti roti roti

    ReplyDelete
  2. oo gitu ropanya...
    smpanlah supya tahan lama..
    nak tolong makan pun dah tak mampu, kemarin pun saya baru belikan roti itu..hihi..

    ReplyDelete
  3. hmm aku pernah terbaca artikel pasal keracunan makanan kat Malaysia yang ditulis sendiri oleh Malaysian yang belajar kat oversea

    Malangnya kita tak tahu atau tak kisah atau mugkin artikel tu tipu.

    Dalam artikel tu dia khabaq negara kita ja roti die lembutttt, sedangkan roti2 negara lain keras, letak kat luar pun lambat berkulat.

    Pastu dia state bahan kimia yang kita guna nak bagi lembut roti tu sama dgn bahan kimia yang kita guna nak bagi lembut tikar mengkuang!

    Pastu byk gak la artikel pasal roti putih ni tak bagus, xelok utk kesihatan. Negara lain roti putih ni lagi mahal sbb ade kerja lebih harus dilakukan untuk memutih dan melembutkan roti. Sedangkan roti whole meal tu murah sgt sbb die raw, xde tambahan ape2.

    Tapi kat Malaysia terbalik, roti whole meal mahal giler berbanding roti putih.

    Aku pun xsure sgt pasal bende ni..
    Tapi aku mmg selalu tak puas hati kenapa wholemeal mahal sgt dari roti putih. Mmg wholemeal tak sedap, sbb die berkhasiat utk kita, sama macam oat yang tawar xde rasa tuh.

    Sbb tu roti diorang kene makan dgn sup, kuah atau lauk2 lain. Tapi kalu perasan semua roti berkhasiat xsedap makan kosong; tose, capatti, roti arab, nan, perancis bla3

    Kita je ade roti lembuttt berkhasiat kononnyer bermotto "sungguh sedap dimakan begitu saja!"

    fitness trainer pun tak galakkan makan roti putih sbb ia hanya mengagalkan program diet kita, instead kene tukar whole meal bread!

    Sebnarnyer aku tak la ambil pusing sgt, tp kalu pikir2 betul2 macam relevan gak ye dak?

    -joe-

    ReplyDelete

Selamat Hari Raya 2023