Malu untuk mengeluh

Saya nak tulis blog.. tapi asal tulis je, padam semula.. asal tulis lagi, padam lagi.. haha.. kesudahannya, saya ambil jalan tulis macam ni je la ye.. merapu meraban je la... banyak benda nak citer kat sini... tentang kerja, tentang memandu, tentang anak2..

kerja saya yang pertama setelah saya bergelar graduan, adalah selepas hampir 2 tahun lebih grad.. hehe.. eh, paham ke saya kata apa ni? maksudnya, saya grad akhir tahun 2008, saya mula kerja tahun 2011.... perancangan Allah tu cantik molek je untuk kita.. dia beri saya masa untuk saya luangkan masa 24jam dengan suami saya, kerana Dia telah rencanakan perjalanan yang singkat di dunia ni untuk saya bersama dia.. namun inshaAllah.. perjalanan yang hakiki di akhirat nanti.. amin........

masa lepas grad, rasa terkilan juga tak dapat tunaikan hasrat mama dan papa nak tengok anak dia dapat kerja, tengok2 ikut suami duk luar negara, jadi surirumah je.. hehe... mama, papa, nur bukan jadi surirumah, tapi penolong pengarah rumahtangga! Sejak Ahmad dah takde, nur cuba cari kerja, demi Embun dan Kekwa, demi mama dan papa jugak... kalau nak ikut hati sendiri rasa macam nak rebah dan ikut sama Ahmad tidur dalam pasir putih tu.. tapi nur harus berfikiran rasional, dan nur ada pegangan agama, alhamdulillah, Allah beri hidayah, Allah beri jalan untuk nur teruskan hidup ni...

Syukur, nur dapat pengalaman bekerja dekat dengan rumah.. sebagai pembantu akaun...bagi nur, pengalaman lebih penting untuk menjamin kerjaya.. nur terima kerja itu, dan alhamdulillah, memang nur minat bekerja dalam bidang tu.. cuma biasala, kerja banyak sikit, penatla juga, tmbah pula bila balik ada tanggungjawab lain pula di rumah kena selesaikan...macam nur cakap tadi, Allah memang dah rancang molek perjalanan hidup manusia ni.. Dia beri kita nikmat yang tak boleh nak bilang lah! Sekarang Nur dapat pula tawaran bekerja dekat tempat yang memang masa student dulu nur impikan.. alhamdulillah... syukur ya Allah,,, terlalu banyak pemberianMu, sehingga aku malu untuk mengeluh......

Semasa interview di tempat kerja yang pertama ni, saya belum punya lesen memandu pun lagi.. saya masih ingat, tarikh saya mula kerja 13hb September 2011... dan saya lulus ujian jpj pada 12hb September 2011...Allah... hebatnya perancangan Dia untuk saya bukan?... Allah beri saya kemahiran memandu untuk saya pergi kerja, untuk saya belajar berdikari. Kebetulan abang saya tinggal di Sabah mempunyai kereta satria, saya pinjam keretanya untuk ke tempat kerja... walaupun kereta manual, saya gagahkan juga membawanya selepas sehari saya dapat lesen. Ya, saya harus berjuang ........ walaupun hari2 saya berdebar membawa kereta itu... pagi2 saya hantar Kekwa ke taska dan ke tempat kerja dengan kereta satria itu...

Allah... Allah Maha Penyayang .... Dia mempermudahkan lagi urusan kereta Ahmad.. alhamdulillah... sekarang kereta itu boleh digunakan oleh kami sekeluarga.. namun saya masih belum memandu kereta itu... kerana kurang yakin lagi untuk membawanya... buat sementara ini saya bawa kereta kenari auto kakak saya, dan kakak saya membawa kereta Ahmad. Mungkin bila saya sudah mula yakin dan mahir memandu, saya akan menggunakan kereta Ahmad...

dan tidak ada upaya saya membawa kereta kalau bukan dengan izinNya.. alhamdulillah.. sekarang, saya sudah boleh memandu sendiri untuk ke rumah kami di kajang... siapa sangka bukan? Nikmat Allah beri terlalu banyak..malulah saya jika saya selalu mengeluh itu dan ini...kerna 

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan yang kamu hendak dustakan?(wahai umat manusia dan jin) - [surah ar-rahman ]

**Thank you Allah for giving me the things that i need not the things that i want..



Comments

  1. perancangan Allah yg begitu teliti & teratur. Subhanallah :')

    ReplyDelete
  2. Salam,Alhamdulillah akk sgt HEBAT...sy sndr pun jarang bwk manual...teruskn perjuangan...ni nikmati nikmat Allah...

    ReplyDelete
  3. salam mawar.

    perjalanan hidup kita Allah yang tentukan..ini adalah kata-kata ustaz saya pada saya tak lama dulu..moga Allah permudahkan segala urusan..amin..

    ReplyDelete
  4. glad to hear that u are doing well :) dh terer driving tu :)

    ReplyDelete
  5. Allahurabbi...moga Allah sntiasa mlndungi kak nur..
    --malu ntuk mengeluh__
    syukran 4 da inspiration

    ReplyDelete
  6. Ya Allah..setelah berhari2 menunngu n3 terbaru nur..menyedarkan saya Allah yG merancang hidup kite..
    ~ malu untuk mengelu ~ Allahurabbi..

    - Asma -

    ReplyDelete
  7. terima kasih...awak banyak memberi kesedaran pd saya..

    ReplyDelete
  8. sewaktu mmbaca entri ini, suatu sahaja yang saya ingin katakan... Allah hilangkan matahari, untuk hadiahkan kita pelangi... walaupun pelangi tak akan dapat menggantikan matahari...

    ReplyDelete
  9. Subhanallah..keep on going Nur...love-kaklinda-

    ReplyDelete
  10. Nur...Kak Alin mungkin tidak mengalami situasi macam Nur..tapi Kak Alin paham perasaan Nur. Teruskan Nur..berjuang demi Kekwa & Embun.

    ReplyDelete
  11. akak memang tabik spring la kat adik ie,.. tabah dan kuat betul adik.. akak x sekuat ini,..

    ReplyDelete
  12. nur mmg kuat, nur memang hebat. nur tau tak nur dah bagi inspirasi & motivasi kepada ramai org.. sungguh, Allah pilih kita utk 1 ujian sebagai tarbiyah kpd diri & beri manfaat kpd org lain..
    doa yg trbaik utk segalanya, InshaAllah..

    ReplyDelete
  13. Allah senantiasa bersama umatnya yang kuat dan tabah dalam menghadapi kehidupan yang serba moden ini !

    ReplyDelete
  14. Salam...

    Akak kagum dgn nur,
    Allah perancang yg terbaik utk kita hambaNya...
    Smg nur terus kuat n tabah di samping embun n kekwa...

    ReplyDelete
  15. Malu untuk mengeluh ... what a beautiful statement ...

    Ending with Ar-Rahman ... what a reminder...

    Terima kasih ...

    ReplyDelete
  16. Hebat...kagum, dgn ketabahan yg ade pd Nur, biarpun tdk pernah kenal tp ttp rase Nur adalah insan terpilih menerima setiap ujian & di beri pula dengan kemudahan, disebalik setiap ujian2 itu... Allah itu maha adil, maha mengetahui,mengasihi setiap hambaNya.Allahuakbar...

    ReplyDelete
  17. Bce n3 nur...bleh memotivasikan dri sy tuk tdk mengeluh...Allah dh atur yg t'baik tuk umatNya...Subhanallah....Allahuakbar...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wish list 2013 - part ii

Moon sand DIY

Ceritera Mawar :Busy umi, busy year, Hello 2017.. its already April!