Posts

Showing posts from June, 2009

Home Sweet Home

Image
Alhamdulillah, akhirnya kami dapat juga rumah setelah hampir 3 minggu menginap di hotel. Rasa seperti bebas dari penjara mewah kerana terlalu ketat kawalan keselamatan yang dibuat di hotel yang kami menetap dulu tu.. Hm, dan the best part is that i can cook on my own. walaupun tak la sedap mana kan aku ni masak, but still makanan malaysia. Tak lalu dah nak telan makanan pakistan. Even if diorang masak western pun, ada a bit rasa masala yang pakistan suka masak tu. huhu.. cannot go! ;p

Buat pengetahuan pembaca, rumah di Islamabad ni susah nak jumpa rumah teres yang biasa2 macam kita kat Malaysia tu, diorang ni masih terpengaruh dengan sistem kasta, yang kaya, melampau-lampau, yang miskin plak, miskin sangat.. That's why kalau tgk rumah yang kitorang sewa ni besar.. Di sini cuma ada rumah banglo dan rumah murah je. Rumah murah tu kira macam rumah setinggan haram pendatang asing kat negara kita duduk tu la.. Sewa rumah kami USD2200 sebulan. Tapi sewa bukan kami yang bayar, tapi compan…

Salah Sangka

Khamis lepas kami dijemput untuk makan malam di rumah En Mohd. En Mohd sudah hampir 5 tahun bekerja di Pakistan. Selepas ini En Mohd akan ke Dublin pula. Jadinya sebab itu dia adakan majlis makan malam dirumahnya. oh ya, En Mohd ni pun orang Malaysia juga. Jadi merasa jugaklah kami nak makan nasi berlaukkan Melayu. Selama ni makan nasi juga, tapi berlaukkan Pakistan. hehee..

Ramai juga yang datang pada malam itu. Jadi kami berpeluang berkenalan dengan orang Malaysia yang lain juga. Disebabkan kami masih baru di Pakistan, orang pasti akan bertanyakan siapa kami. Dan malam itu, seorang warga Brunei bertanyakan kepada tuan rumah,
"ini siapa? anak kak siti ke?"..

dan saya hanya tersenyum simpul sambil menjawab "bukan, saya orang baru disini. baru sampai 2 minggu yang lepas"..

Dia membalas, "oh,yang baby tu adik ke?"

Saya hampir tergelak bila dia mengatakan Embun adik saya. Dengan pantas saya menjawab, "eh,takla,itu anak saya"

"tapi, awak nampak muda,…

Cik Embun

Image
"Hai, saya Embun, saya baru lihat dunia hari ini" (pic masa dia 2 jam selepas dilahirkan)


Embun @ 1 day

aksi tido bdk comei ni..

oooohhh....

"bestnya bantal peluk alang bagi ni!"

bestnya jadik zirafah!..

Embun gembira memakai baju skirt..

"Saya nak tukar lampin lah ummi!, cepatla.."

main2 kenyit mata plak bdk comei ni..

"gaya mcm ni ok tak ummi?.. hehe"

Cot Cet Cot Cet Si Mawar

Kenapa aku menulis blog kali ni? sebab tahap bosan yang terlampau dah ni. Embun sedang enak tido dengan bunyi2 dia.. "oh eh.. on eh.." dia menggeliat sambil tido. Cute je dia. hehe, anak aku mestilah kiut macam aku kan! hah,lepas ni budak kecik tu mesti menangis dan bangun samada nak menyusu atau nak tukar lampin la tu. Sementara menunggu isyarat baby, aku pun mengambil kesempatan main internet ni.

Setelah aku bosan bermain Facebook, tgk emel, googling, tetiba terasa nak menulis blog plak. tapinya aku takde idea pun nak tulis pasal apa. cuma nak berleter2 je kat sini. Bosan punya pasal la katakan...

Apa aku nak buat kat dalam hotel ni ye? tiap hari keje aku, main dgn Embun si comei tu, duk mandikan dia, tukar lampin dia, menyusukan dia, main2 dgn dia..(oh ye, Embun skg dah pandai senyum bila kita main2 ngan dia.. besh2!!)tapi kekadang dia buat muka blur n pelik je bila kita duk main2 dgn dia. haha.. kiut sungguh budak kecik tu. Subahanallah, mmg sempurna kejadian Allah.

Selain …

Perlu ke?

em.. pejam celik dah 18hari aku di Islamabad. Kami sekeluarga masih menetap di hotel. Rumah tak dapat2 lagi. Macam2 masalah.. dengan landlord la, tak menepati taste kami la, kawasan perumahan tak sesuai la.. macam2.. end up, kami tak dapat lagi menetap di rumah sendiri. hu.. entah bila la urusan rumah ni akan habis.

aku dah berkenan sangat sebuah rumah ni. Tapinya sangat berdekatan dengan rumah Malaysia. ada org kata, bagus untuk dekat, ada juga org kata, tak bagus. Entahla.. tak tahu nak dengar ke tak opinion org2 itu. yang pastinya, rumah itu sangatlah best walaupun tak la besar mana.

buat apa nak rumah besar2 sgt kan? payah pula la aku nak mengemas nanti. em, hire org gaji? haha.. tak mungkin lah. aku tak suka kerja rumah dibuat oleh org lain. lagi plak org gaji kat sini hanya org lelaki. kan masalah untuk aku nanti. ye la, soal adab dgn bukan muhrim kena jugak jaga kan! kalau husband aku gi kje, tibe tinggal aku, Embun n org gaji lelaki? isk, tak boleh2...

em, cakap pasal hotel yang …

Langkah

Ke mana langkah aku seterusnya?
Dulu perancangan begitu teliti..
Belajar, nak kerja 3 tahun baru nak fikir soal kahwin.

Sekarang?
Aku sudah habis belajar,sudah kahwin, itu pun di tahun akhir
belum bekerja, tapi sudah punyai seorang suami yang baik hati dan anak yang comel.
Apa lagi yang aku mahu?
kita hanya merancang, Dia yang menentukan

Kepuasan diri takkan pernah habis..
Apa yang dicitakan, dicari, diimpi sejak di taman ilmu dan budi,
bila akan tercapai?..
hampir 5 tahun setengah berkayuh untuk sampai ke destinasi,
tapi, masih belum lagi sampai..
mungkin sedikit masa lagi..
atau mungkin tidak sampai?
entahla..

Allah knows best!

Mati itu dekat..

Tidak banyak yang saya ingin ceritakan di sini..
Setelah seminggu saya di negara orang, baru saya sedar bahawa , mati itu sangat hampir dengan kita. Tidak kira masa dan tempat. Hari kedua kami disini, kami menerima berita bahawa akan berlaku letupan bom dalam masa 36jam. Hanya Tuhan je yang tahu betapa berdebarnya saya waktu tu. Hati jadi semakin sayu bila mengenangkan Nadaa yang masih kecil. Kami tidak digalakkan pergi ke tempat2 awam dan tempat yang dipenuhi polis, askar dan sbagainya dalam waktu terdekat. Bila kejadian sebegini berlaku kepada kita, barulah sedar bahawa mati itu dekat.. Bila di Malaysia kita jarang beringat tentang mati. Tapi di sini, hampir setiap masa perlu beringat.

Semoga Allah melindungi kami sekeluarga.. dan hidup dan mati hanya untukNya.

Pindah

Image
Sudah agak lama saya tidak menulis blog... busy with my newborn daughter la katakan.. hehe..dan busy dengan persiapan kena pindah.


Al kisahnya, masa empat hari selepas Nadaa dilahirkan, encik amad mendapat surat yang mengatakan dia kena bertugas di luar negara pada 1 Mei 2009. Waktu itu pula Nadaa dimasukkan ke wad sebab jaundice teruk. Jadinya kami menerima berita itu bersahaja aje la.. nak happy pun tak, nak sedih pun tidak.. perasaan neutral dan kami lebih focus memikirkan kesihatan Nadaa.

Alhamdulillah, Nadaa kembali pulih dan dibenarkan pulang selepas 6hari di hospital. Sedih bila mengenangkan anak yang baru lahir kena tahan dekat hospital. Soal pindah, kami tolak tepi dahulu. Bila keadaan Nadaa sudah pulih, kami baru mula memikirkan soal pindah. Encik amad minta penangguhan hingga ke 1 jun 2009 kerana masih terlalu awal untuk kami pindah dengan Nadaa yang baru berusia beberapa hari.

Nadaa skang ni sudah berusia 48hari.. Kesian pula si kecik Nadaa terpaksa pula meninggalkan tempat k…