Ibu yang berjuang

Mama aku punya sebelas orang adik beradik... dan seorang adik lelakinya telah meninggal dunia di usia yang agak muda.. aku memanggilnya Pak Lang ..meninggalkan seorang isteri dan tiga orang anak lelaki.. isterinya itu berwajah lembut dan ada kacukan cina. Usianya masih juga muda sewaktu arwah pak lang meninggal dunia. Bahkan, memori aku tentang Pak Lang aku itu juga sedikit. Yang aku ingat dia sentiasa senyum dan sangat sukakan bola sepak.

Waktu itu aku masih kecil.. mungkin umur aku hanya 7 tahun.. tidak mengerti apa pun.. setiap kali pulang berhari raya, kami pasti akan menziarah kubur Pak Lang.. Aku lihat Mak Lang tenang sahaja.. dan apabila pagi raya, mamaku dan adik beradiknya yang lain pasti akan memeluk Mak Lang seerat-eratnya.. dan mereka sama-sama bergenang air mata.. 

Peredaran masa membuatkan kita lupa yang satu masa dahulu kita pernah merasai kesakitan yang kita sendiri tidak terfikir kita mampu mengatasinya.. Mak Lang wanita hebat, penuh semangat juang membesarkan anaknya yang tiga lelaki itu... dan sekarang dua orang telah pun berkahwin , seorang lagi masih belajar di Univeristi. Syabas, tahniah Mak Lang... Nur kagum dengan semangat dan kesabaran Mak Lang dalam memegang amanah, Nur bangga dengan Mak Lang yang sentiasa menjaga ukhuwah sesama keluarga dan kesetiaan Mak Lang dalam menjaga hati dan tingkah laku.. Mak Lang wanita hebat...dan idola Nur...



Sekarang, Nur faham perasaan Mak Lang.. kerana Nur juga melaluinya sekarang.. betapa perit, betapa sukar namun kita harus tetap berjuang.. kerana Allah sentiasa merencanakan yang terbaik buat hambaNya.. 

Comments

  1. sm2 kite berjuang dear..selagi hayat di kandung badan..smga kite terus di beri petunjuk dan hidayah drNya..kagum ngan diri Nur..smga sntiasa tabah..insyaAllah, manis akhirnya, amin
    take care! :)

    ReplyDelete
  2. i know u can Nur..although i don't know u but i tau u memang kuat..

    ReplyDelete
  3. me doakan nur tabah and sukses..amiin

    ReplyDelete
  4. Kalau Mak Lang boleh kakak tahu naluri dan kekuatan itu juga ada pada diri Nur...

    ReplyDelete
  5. syabas buat mak lang..dan saya doakan nur jugak begitu...

    alfatihah buat arwah "nafastari" dan arwah pak lang

    ReplyDelete
  6. moga Nur tabah.. setabah mak lang nur..

    ReplyDelete
  7. mawar ...


    rindu itu tidak pernah akan hilang , kan

    ReplyDelete
  8. salam,

    kak ati suka ayat yang terakhir tu

    ya, Allah sentiasa merencanakan yg terbaik buat umatnya :)

    ReplyDelete
  9. akak meminjam kekuatan awak untuk lebih menghargai insan2 tersayang.. salam kenal yer.. semoga awak terus kuat hendaknya..
    tinggal di kajang utama yer? kebetulan pula, adik akak juga berpindah ke rumah baru mereka di kajang utama selepas suaminya meninggal dunia 7 tahun yg lalu..

    ReplyDelete
  10. Kak Alin tahu Nur menangis dalam hati..tapi tabahlah Nur demi Kekwa & Embun..

    ReplyDelete
  11. nur..
    akak kagum dengan kamu.w,pun masih muda kamu sgt kuat.

    ReplyDelete
  12. Moga Nur terus tabah dan kuat menghadapi segalanya....seperti Mak Lang Nur.....
    slmt ulang tahun pertama buat Kekwa.moga Kekwa membesar ceria dan membahgiakan hati Nur.....

    ReplyDelete
  13. saya pinjam kekuatan nur untuk diri saya..w/pun nur kehilangan nafastari tapi nur masih ada embun dan kekwa sebagai penyejuk hati serta keluarga nur dan keluarga mertua yg baik.saya pun dah berkeluarga tapi nasib kurang baik bagi saya..keluarga mertua tak menyukai saya..sekarang saya dan suami dlm proses penceraian..saya cuba nak pertahankan hubungan ni mcm nur sayangkan ahmad..tapi mungkin tinggal harapan jer..baca blog nur beri saya kekuatan dan saya tahu saya juga perlu kuat macam nur...kehilangan tu mmg sakit..hanya insan yg merasa jer yg tahu kan...

    ReplyDelete
  14. salam nur. kagum dengan kekuatan nur. setiap kali nur tulis, setiap kali hati ni cepat tersentuh, tambah-tambah kalau lihat gambar anak2.. kuatkan semangat yer

    ReplyDelete
  15. Salam..nur..tulisan2 nur..coretan2 nur salah satu dari inspirasi dn kkuatan utk akak...akak suka baca..smga nur kuat macam mak lang jgk..akak pun hrp2 dpt kuat mcm mak lang nur...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wish list 2013 - part ii

Moon sand DIY

Ceritera Mawar :Busy umi, busy year, Hello 2017.. its already April!