Kepada "Aku" si pembaca blog saya

Aku, siapa kamu ya?
tinggalkan jejak di 'chat box' tanpa meninggalkan nama sebenar mahupun emel atau link url..
dan juga meninggalkan guris yang agak mendalam dalam hati saya...

Kalaupun saya ini manja, makan duit pencen suami, syukur, rezeki Allah beri...
ada saya susahkan kamu?

Apa maksud kamu dengan menangguh2?
Adakah kamu pernah berada dalam keadaan saya sekarang?
kalau pernah, mungkin cara kamu dan saya berbeza, asalkan saya harap aqidah kita tetap terjaga...
Kalau kamu belum pernah berada dalam keadaan saya, saya harap kamu tidak akan pernah berada dalam keadaan seperti saya..

Terima kasih atas teguran kamu "aku"



Comments

  1. menghukume sebelum memahami.. "aku" sangat lancang berkata-kata tnpa tahu berbahasa. moga dia sedar apa yang telah dia lakukan..

    kak mawar, semoga kamu semakin tabah..

    ReplyDelete
  2. kadang2 org yg tak mengalami memang boleh ckp macam2... sabar lah mawar...

    ReplyDelete
  3. Walaupon org kata faham keaadaan dan situasi yang kita lalui, namun kadang2 mereka x dapat memahami secara mendalam kerana mereka x pernah berada ditempat kita. Pendapat seseorang itu sangat berbeza berdasarkan cara hidup, budaya, didikan dan sebagainya.Mungkin 'aku' ni dibesarkan dalam persekitaran yang lebih mencabar. Namun 'aku' perlu menghormati hak org lain. Masing2 x sama. Harap mawar bersabar.

    ReplyDelete
  4. nape ade org mcm 'aku tu'!! emosinye sy kalo ade org mcm tu!! sbr ye akak!! sesungguhnya Allah tau ape yg tersirat di hati kite!!dugaan di bln ramadhan yg mulia ni.. sy sntiase doakan akak sentiase tabah dan kuat utk anak anak akak, abaikan die yg bername 'aku' tu ok..take care! :

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum mawar,

    akak baca blog ni tp ni bari 1st time nk komen.

    org mengata mmg sedap. komen itu ini kan, tak kena batang hidung sndiri boleh lah.. tak leh nk samakan diri sendiri dgn org lain. tak kisahlah mawar manja ke apa ke dia tak berhak komen mcm tu. sedangkan mawar berusaha utk dptkan lesen memandu tu. mmg bukan senang bagi org yg tak biasa memandu.

    pedulikan kata org mawar. hanya kita dan Allah shj yg tau mcm mana diri kita kan.

    semoga mawar tabah dan kuat walaupun 'manja'. akak dpt rasakan mawar sgt kuat org nya.

    manja itu perlu sbnrnya ;)

    ReplyDelete
  6. salam mawar..

    Dalam kehidupan, kite selalunya hanya akan nampak perkara@benda yang ada didepan, lalu cepat merasa marah kecewa dan sedih..tanpa cube memikirkan kenapa,mengapa dan bagaimana ianya terjadi..

    Berfikirla secara (+)..InsyaAllah luke dihati mawar akan surut..tukarla segala (-)kepada (+) InsyaAllah mawar pasti menerima teguran "aku" dengan senyuman dan kesyukuran...
    Semoga mawar akak sentiasa tabah dan InsyaAllah kebahagian akan sentiasa bersamamu..

    ReplyDelete
  7. lantak dia la nur,bukan dosa pun makan duit pencen suami tu kan hak anak2 arwah jugak..memang duit pencen tu utk nur ngn anak2 pun ..yg penting nur kuatkan semangat pedulikan dgn kata2 itu anggap ianya pembangkit semangat utk terus berjuang dlm hidup..
    manja bukan beerti lemah sekurang2nya bukannya nur tak pernah berusaha ke apa..org tak lalui apa yg kita rasa memang mudah mengatakannya..berat mata memandang berat lagi bahu memikul.
    kepada 'aku' nur bukannya dok sesaja harapkan pencen suami dia tengah berusaha utk dptkan kerja yg sesuai malah kalo dipikir logik nur juga mangsa kemalangan jln raya tapi dia ketepikan trauma atau apa sj pi test lesen sdgkan itulah menda yg ditakuti dulu..dia kuatkan semangat walopun 'penguat semangatnya'tiada lagi disisi..

    ReplyDelete
  8. sabar mawar....biar lar c "aku" dgn kata2nya..mmg pedih utk mawar terima tp...Allah sentiasa ade dcc org yg sabar,kan???so...peduli lar "aku" tuh...byk bende lg yg mawar kene pk n buat....

    manja tuh perlu ade...mungkin c "aku" cemburu kerana mawar disayangi oleh seme n ramai kwn2 yg sapot kamu...k,mawar...byk2 sabar....kamu ade kekwa n embun utk dipedulikan...!

    ReplyDelete
  9. assalammualaikum

    sabar ya kakak ku sayang.

    "hug"..

    ReplyDelete
  10. bersimpati (sympathy) dengan org dan mengaku memahami perasaan org lain mmg semua org boleh buat.. tp tak semua org boleh berempati (emphathy) iaitu meletakkan diri kita dalam kasut dan topi seseorang yang dalam kesusahan.. hidup ni macam roda.. kejap berada di atas.. kejap berada di bawah.. hari ni mungkin hari kita, esok tiada siapa yg tahu apa akan terjadi.. kita hanya mampu merancang, tp semuanya ditentukan oleh Allah.. semoga Kak Mawar terus tabah dan kuat semangat ya.. demi Kekwa dan Embun..

    ReplyDelete
  11. takpe...anggap je la itu cabaran,k...memang 1st step adalah susah...kadang2 idop dgn suami pon kite kene independent,ape lagi tanpa suami...InsyaAllah dengan ketabahan Allah terangkan jalan dan permudahkan sume..kepada aku,mungkin anda boleh memberi keyakinan dengan tatabahasa yg lebih indah :)

    ReplyDelete
  12. as slm....1st time bc blok akak.....

    smg akak kuat dan tabah mengharungi segalanya....smg cinta ALLAH sentiasa mengiringi perjalanan akak...

    ReplyDelete
  13. kpd "aku" yg tak hensem,

    ko tak rasa "aku" ape yg puan mawar rasa jadi ko jgn nak memandai2 dan suka2 mengguris perasaan org lain.

    video ni mmg ditujukan khas kepada "aku"..
    A Real Person, a Lot Like You .. "Aku"

    kpd puan mawar.. jgn dilayan sgt dgn orang yg selalu berkata tanpa berfikir terlebih dahulu. buat hati kita terguris ade lah.. barangkali dia cemburu dgn kesabaran pn mawar agaknya.

    Sabar itu cantik, Mawar..

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum mawar,mcm ni ye..kita anggap jer "aku" tu sedang cuba nak cabar awak. Jangan mawar rasa "retak hati" dengan dia, sebab jika mawar rasa mcm tu, dia akan anggap dia dah menang. so mawar kena lawan dia. Jgn sebut perkataan yang memungkinkan dia tepuk tgn kerana berjaya mengganggu emosi mawar. Follower kat sini semua tahu, sekuat mana mawar..jangan jadikan kata2 "aku" tu sebagai punca nanah di hati, sebaliknya mawar kena kuat lagi.lawan kata2 dia. kami disini sentiasa doakan yang terbaik buat mawar dan anak2.bila mawar menang nanti, semua follower mawar akan tolong tepuk tangan bagi pihak mawar kpd "aku" tu..ok..sabar

    ReplyDelete
  15. Kepada AKU,

    Arwah Ahmad baru pergi beberapa bulan lepas. Awak expect Mawar bangun teruskan kehidupan mcm biasa je ke walaupun kehilangan org yg terpenting dlm hidup dia secara tiba2? Sungguh tak sensitive, sungguh takde perikemanusiaan, sungguh takde empati. Kalau betul pun nak tegur atau 'cabar' Mawar supaya lebih berdikari, sudah tentu ada cara yg lebih baik dari mengguris perasaan dia. Bukan semua orang boleh lalui apa yang dia lalui dan belum tentu awak faham apa yg dia rasa.

    If you don't have anything good to say, don't say anything at all.

    ReplyDelete
  16. kelakar lah aku tu.... mybe nak perhatian kot.... huhuhu...

    ReplyDelete
  17. Mawar Bisikan SuryaAugust 9, 2011 at 2:35 AM

    yng baik dr pencipta...yg buruk dr yg dicipta...kita manusia lemah dlm sgala hal...bumi mana yg x timpa hujan...sama2la memafkan...sesiapa yg rasa barsalah dlm hal ini samaada sngaja atau xsengaja...pohonlah maaf pdNYA...PANDANG KEBAIKAN MANUSIA ITU YG BANYAK DRI MEMANDANG KESALAHAN DIA YG SIKIT...bawak2 la barsabar...biar waktu meredakan segalanya....masing2 mngharapkan hidayah dr ALLAH kan...tp kita xtahu sapa sebenarnya yg mndapat hidayah.....redha ja lah dngan apa yg berlaku...diam adalah emas dn bercakap itu adalah perak...so lbih baik diam dr brcakap benda2 yg mengundang ketidakpuasan hati....ingat..berfikir dua kali sblom bercakap apa2...fikir dulu...ukhwah fillah abadan abadaa..Kepada "AKU" hanya merasa yg tahu keadaan bagaimana..peace

    ReplyDelete
  18. banyak-nayak bersabar ye puan mawar, "aku' is not in your shoe, sebabtu dia cakap macam orang takda perasaan. Setuju dengan Soda, 'sabar tu cantik, dan Allah bersama-sama dengan orang yang sabar..:-)

    ReplyDelete
  19. rasanya si "aku" kenal kot mawar sbb tu len mcm komen

    ReplyDelete
  20. Salam akak,
    sabar akak,jangan fikir sangat kata-kata hamba Allah tu yg xpnh merasa ap sbnrnya yg akk lalui..
    Bersabarlah..kami tahu akk kuat semangat..teruskan usaha..insyaallah..

    ReplyDelete
  21. Salam Mawar,

    semalam akak dah baca entry ni... tp tak tahu nak komen apa sbb rasa mcm tak tahu hujung pangkal... tp pagi tadi lepas subuh tiba2 datang jawapan kenapa?

    Mawar perasan tak kenapa 'Aku' tegur psl makan duit pencen... pendapat akak 'Aku' tu mungkin dari kalangan saudara-mara arwah... yg mana arwah dikenali sbg seorang pemurah dan 'pemberi'... mungkin sejak ketiadaan arwah... salah satu sumber kewangan yg 'aku' terima dah tiada... sbb tu 'aku' mengungkit pasal wang tinggalan arwah...

    cuba-cuba la Mawar selidik siapa org-org yg selalu arwah beri sumbangan... mungkin dgn sedikit Mawar berkongsi dgn mereka dapat menghilangkan rasa kecil hati atau marah 'aku'...

    Mawar - selalu sangat akak jumpa pasal harta + wang, kaum keluarga bole jadi musuh... hati-hati ye... mmg kita tak nak... tp tak mustahil berlaku... jaga diri ye...

    ReplyDelete
  22. lama x menjengah di sini. rupanyer ader isu panas ....setuju dengan ejaMaria.. manusia boleh "lupa" hanya kerana harta.

    kpd: mawar, sabarlah.

    kpd AKU: seandainya jujur, jgn berselindung dibalik nama AKU sahaja... berat mata memandang, berat bahu memikulnya.. pencen tuk an mmg hak dia dan anak²... x salah bermanja dengan keluarga sendiri.. bkn dosa pun...

    mcm mawar ckp, dia x pernah menyusahkan AKU tu... x pernah kacau hidup AKU, jgnlah manusia bernama AKU tu kacau hidup Mawar.. bukan bulan² si AKU ni kena keluarkan duit utk AKU pun...

    (hishk... aku lak yg teremosional dgn statment si AKU tu)

    ReplyDelete
  23. mawar, moga tabah selalu. buktikan kepada "aku" yg telahannya terhadap mawar tu silap belaka. moga Allah permudahkn urusan mawar dan melindungi mawar serta anak2 selalu.amin3..sabar banyak2 ya. biar "aku" bebas berkata sesuka hati kerna Allah lebih tahu apa yg tersirat di hatimu itu..

    ReplyDelete
  24. baya, this is a test...
    one of many that is still to come.

    mulut orang mmg macam ni.
    ingat kisah lukman al-hakim dgn anaknya?
    mcm tu la...

    biarkan aje
    betul baya, single mother sgt berat ujian dia...
    tp Allah bersama single mother yang sabar!
    peace!

    ReplyDelete
  25. tq 'aku' kerana kamu membuka minda semua pembaca blog ini, ada yg positif ada negatif ada marah ada geram dan bermacam macam lg. kita semua makhluk lemah jd ada kurang lebih pd setiap kita, yang baik jd tauladan yang tak baik jd sempadan.

    sesamalah kita cermin diri sendiri dan yang pasti hari ini tak sama dgn hari esok, marilah kita berhijrah kepada yang lebih baik dlm apa juga hal semuga kita sentiasa didlm rahmat NYA.

    kepada mawar, terimalah semuanya dengan berlapang dada. 'We' always back you up just let us know....

    ReplyDelete
  26. mawar, this my 3rd notes to u which u never reply....takmo kawan saya ke? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sorry anie... how r u...
      baru nak reply setelah brapa tahun ye...maaafffff... :(

      Delete
  27. anie,
    ye ke.. hihi.. maaf ek, sy jarang reply komen...

    ReplyDelete
  28. mawarnafastari....bersabarlah...manusia ini banyak ragamnya...ada yang amat memahami dan ada yang suka mengkritik untuk meninggalkan kesan pada kita...sbg hambaNya serah sahaja kritikan yang negetif itu pada mereka...yang pasti Allah ada bersama kita...dan hanya Dia tahu keikhlasan kita,,,smg mawar menjadi setabah khadijah...sebijak Aisyah dan memberi semnagat kepada wanita2 lain yang senasib dan mencoretkan smangat kepada insan lain yang tidak mengalami nasib yang sama...akak amat memahami situasi mu itu...walaupun insan yang kita kehilangan adalah berlainan ttp yang amat dekat dihati...faham situasimu kini...smg adikku mawar kekal dan tabah dibawah lembayung rahmatNya

    ReplyDelete
  29. Mungkin si "aku" tu seorang kafir sebab mancabar dan memainkan perasaan seorang muslimah yang tabah :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wish list 2013 - part ii

Moon sand DIY

32 weeks 3 days