Putus harap dunia?

Mood saya sejak akhir2 ini agak merundum... sangat mungkin!
selalu je rasa hiba, rasa kurang keyakinan, kurang motivasi..

Lihat saja entri saya beberapa minggu ini..
gaya bahasa seperti sama selepas kejadian tragis itu..
entahla..
kenapa ya?

Kadang2 saya rasa berputus asa dengan dunia..
rasa sakit nak bangun...
namun, ku gagah juga untuk anakanda berdua itu..
Embun si penyejuk mata, Kekwa si penghibur duka..

Tiap hari, bangun teruskan hidup..
buat kerja routine.. sbg ibu.. sbg anak...

hari-hari memikirkan hari esok..
kadang2 rasa letih untuk berfikir..
memikirkan hal yang belum settle lagi.. (kereta masih di gudang.. ah, banyaknya procedure)

Bila bangun juga, fikirkan kehidupan dunia..
terlalu banyak yang menakutkan.. lihat saja berita, penuh dengan cerita2 manusia hilang perikemanusiaan,
manusia hilang maruah, manusia hilang hak bersuara.. (ops!)..
fikir pula masa depan anak2..
aduh! sakit sungguh hati dan akal memikirkannya!

Fikir mahu mati saja?
Ah, cukupkah amalan ku? baik sangat ke nak mati awal?

Terus sajalah hidup selagi diberi hidup..
cuma nikmat kehidupan dunia kini sudah semakin tawar bagiku..
adakah rasa yang aku rasakan sekarang ini nikmat?
membenci dunia, mengharapkan akhirat?

bingung!

sahabat, bantulah aku,

jika kamu sahabatku, yang membaca luahan ini, berilah aku sedikit kata-kata supaya aku mampu terus berjalan di dunia ini dengan senyuman dan harapan.. supaya kehidupanku seimbang.. dunia dan akhirat...

Comments

  1. Nur..
    jangan terlalu ikut perasaan.
    ramai lagi orang yang lebih susah dan menderita dr Nur.syukur Nur masih ada family yang menyayangi Nur dan anak2..dekat diri dengan Allah itu lebih baik dari minta mati awal.sedangkan mati itu adalah pasti bagi semua yang hidup

    ReplyDelete
  2. happyirfa,

    yup, sedang PMS sekarang ni.. mmgla terlalu ikut perasaan.. hihihi

    ReplyDelete
  3. assalammualaikum

    moga akak sihat dan gembira di samping anak2 dan keluarga.

    Azlen tidak merasai perasaan akak saat ini kerana insan yang pernah merasainya sahaja akan mengerti.

    Ibu saudara Azlen turut kehilangan insan yang tersayang awl tahun ini ..azlen sedih melihat mak cik azlen.tp alhamdulillah demi anak2nya,mak cik gagahi jua.

    kata2 semangat drp keluarga,anak-anak saudaranya serta sahabt jd kekuatan .

    DAN yang paling utama kekuatan yang DIA anugerahkan buat setiap hamba-hambaNYA yang dikasihi.

    Sabar ya akak..

    "Tika wajah penat memikirkan DUNIA,maka BERWUDHUlah

    Tika tangan letih menggapai cita2,
    Maka serulah ALLAHU AKBAR

    Tika bahu tiada kuasa memikul amanah,Maka berSUJUDlah

    IKHLASkan semuanya dan dekati ALLAH SWT

    Agar tunduk disaat yang lain angkuh

    Agar teguh disaat yg lain runtuh.

    Agar tegas disaat lain masih "TERHAMPAR".

    Adik sayang akak:-)

    ReplyDelete
  4. Salam akak
    Suya tak tahu nak bantu apa untuk akak.. Tapi Suya harap sangat akak terus tabah berdiri demi anak2. Akak teruskan berusaha untuk gembira demi mereka yer kak

    ReplyDelete
  5. Azlen

    terima kasih atas kata2 itu..memang itu yang saya perlukan sekarang..
    manusia itu jiwanya berubah2.. kadang2 tenggelam.. kadang timbul...untuk menjadi istiqamah dalam setiap hal perlukan "peringatan"... dan terima kasih atas peringatan itu dik..

    hugs*hugs

    ReplyDelete
  6. salam.

    kalau terasa nak rebah, pandang muka anak2.

    lepas tuh letak tangan kat dada, ingat encik suami. dia ada kat situ, tak pergi mana.

    :)

    ReplyDelete
  7. Nur,
    Jgn terlalu ikutkan hati.. Nur kena kuat. Zuriat keturunan yg diamanahkan suami untuk dijaga harus diutamakan. Nur kena sibukkan diri.. Tak ada salahnya kerja biasa2 saja dulu sementara nak dapat kerja yg memberi jaminan masa depan. Ada hikmah disebalik kejadian itu yg kita tak tahu.. Allah adalah sebaik2 perancang. You have to be strong dear.

    ReplyDelete
  8. Salam Nur..

    Akak sgt bersimpati dgn Nur dan setiap kali akak bc entri2 yg Nur post akk akan sentiasa membayangkan akk di tempat Nur..akk juga mempunyai 2 anak kecil sama spt Nur..dan akk sgt2 menyayangi suami akk mcm Nur syg dan cintakan suami Nur..akk xboleh hidup tanpanya..dialah segala2 bg akk dan ank2..tambahan pula anak akk yg sulung sgt rapat dgn dia..akk faham dan sgt2 mengerti apa yg Nur rasa tika ini..apa yg mampu akk bantu adalah dgn memberi kata2 nasihat shj..Nur HARUS KUAT, HARUS TABAH, HARUS BANGKIT DEMI ANAK2 tercinta..tentu arwah di sana akan tersenyum gmbira melihat si si isteri yg ditinggalkan berjuang seorg diri membesarkan zuriat yg ditinggalkan..percayalah Nur..s0, plz jgn sedih2 ye..

    ReplyDelete
  9. salam,
    walaupun nur rasa tak kuat..
    tapi, bila nur menulis, terasa ada kekuatan disebalik tulisan nur tu... bertabahlah...

    ReplyDelete
  10. Nur..
    Semuanya akan kembali pulih jika nur dah start keja nanti..InsyaAllah ISTIQAMAH selalu..mcm dengan akak la nur bila hari cuti aja mood mesti down sbb x busy dengan keja harian..keja di ofis...kak pasti semua nie hanya sementara tapi kak yakin dengan janji Allah pasti ada sinar untk kita semua...Senyum dear..:) Mereka sentiasa di hati kita..Tetapkan hati dan iman kita yer..:)

    ReplyDelete
  11. Atiqah,

    bukan saya tak nak kerja biasa2 dulu..

    tapi siapa nak jaga anak saya yang dua orang itu?

    perlu hantar ke nurseri, kena bayar..budgetnya belum tentu cukup

    tinggal dgn tok ma? mama saya uzur juga.. tak terlarat nak jaga budak berdua...

    nak upah pembantu lagi la tak mampu...

    ReplyDelete
  12. kak, sesungguhnya Allah itu lebih tahu apa yang terbaik untuk akak. Mungkin sekarang apa yang akak lalui adalah saat berada di bawah. Saat berasa sakit, saat berasa susah, saat berasa sedih.

    Allah itu Maha Mengasihani hamba-Nya yang lemah. Akak diuji dengan cubaan yang Dia tahu akak mampu menghadapinya. Ketabahan akak akan menjadi kekuatan buat dua cahaya mata akak untuk terus bercahaya. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Nur,
    semoga rahmat Allah sentiasa bersama kamu dan anak2...jgn terlalu ikut perasaan....tp memang betul..kata orng, berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul..

    Yang penting, kuatkan semangat...demi anak2....mereka adalah pewaris arwah....

    cheer up dear....:)

    ReplyDelete
  14. time pms memang camtu...saya pun mcm tu serba tak kena hubby kalau time saya pms hehehe...insyaALlah habis fasa pms tu ok la balik persaan nur tuh...tapi kalu nk nangis...nangis je biar puas...lepaskan...

    ReplyDelete
  15. Go Mawar Go!!! jangan putus asa

    ReplyDelete
  16. sorry...one more...hr tu saya ada terbaca pasal kaunseling untuk orang2 yang kehilangan/kematian org terdekat secara mengejut ni......untuk hilangkan trauma...apa kata nur pergi kaunseling atau motivasi dengan yang pakar...InsyaAllah boleh pulihkan semangat Nur InsyaAllah...lupa dah apa nama trauma tuh...try google

    ReplyDelete
  17. Salam...

    Awak sorg mmg kuat dlm menempuhi dugaan ini, saya baru diberi dugaan yg kecil pun sudah terasa sedih yg amat sangat...

    salam perkenalan dari saya -AS-

    ReplyDelete
  18. Aini...seperti yg sy telah ceritakan tentang kakak sy...kakak sy dulupun mcm nur mcm org sasau nur (sbb bbrp hari lepas tu dia berrsalin anak ke 2 pulak (kejadianpun laluan ke terengganu jg)...ape yg terjadi pada nur sekarang yg menyebabkan nur jadi mcm ni sesiapun kalo diduga mcm ni...setiap kedukaan yg nur tempuh sebenarnya Allah sedang menguji Aini...dunia ini semuanya sementara dan pinjaman semata...akhirat jua yg kekal abadi...berbahagialah nur sebab arwah telah pergi dalam kebahagian sebagai hamba Allah...InsyaAllah dia sudah menunggu Aini di sana..akhirat kelak bersua juga...kena ingat di sanalah dunia kekal abadi....semua kedukaan akan hilang di telan masa...sehingga Aini akan rasa terbiasa dan Aini masih lg sgt2 bertuah kerana sudah ada 2 org cahayamata sebagai pelengkap hidup...perasaan org yg bersuami tetapi tiada anak pun same...setiap ape yg kita kehendaki tidak semestinya menjadi milik kita...seperti saya tidak tahu bagaimana pula ujian utk sy...ada kala kita gembira..adakala kita diuji...tp yg pasti Allah sentiasa ada bersama kita...Allah itu ada..Allah itu mendengar doa kita...seperti yg saya kata dulu ramai yg syg aini...masa yg akan mengubat semua kedukaan ini....sementara masa ini msh menanggu ini..harungi masa ini bersama Allah

    ReplyDelete
  19. salam.hari ini saya mengenali awak.baca tentang kisah hidup awak dan arwah.saya terharu dan kagum dgn ketabahan awk.
    semoga terus tabah dan kuat.senyuman anak2 penyembuh segalanya.hugs:)

    ReplyDelete
  20. baya walaupun baru jer mengenali kamu..tapi rasa mcm dah lama jer yana rasakan..sabarlah sayang arwah sentiasa dekat dengan kamu.. kuatkan semangat demi anak2mu.Baya masih ada lagi keluarga disisi untuk membantu..mungkin selepas dapat pekerjaan baya akan lebih bersemangat..

    ReplyDelete
  21. salam


    teruskan kehidupan dengan semangat yang kental


    insyaallah , Allah tetap akan bersama dengan Baya dan anak-anak

    ReplyDelete
  22. as salam

    ada masa baca blog ini mgkn dpt membantu,insyallah

    http://muhdkamil.org/blog/

    ReplyDelete
  23. Sabar Nur, jgn sesekali Nur mengeluh dgn ujian Allah.
    Dia sygkn Nur sbb tu Dia pilih Nur utk diuji. Srikandi² islam dulu juga sering diujikan.. ganjaran yg Allah sediakan tu sgt besar buat insan terpilih. InsyaAllah..

    Klu rasa sunyi.. beribadatlah. mengaji dgn anak².. Disamping dpt m'didik ank², dpt juga dihadiahkn buat arwah.

    Nur kuatkan hati yer.. Ramadhan x brapa hari je lg.. persiapkan diri tuk menyambut kunjungannya..

    ReplyDelete
  24. ukhti,Ketika kita mohon kepada Allah kekuatan, Allah memberiku kesulitan agar kita menjadi kuat.

    Ketika kita mohon kepada Allah kebijaksanaan, Allah memberikan masalah untuk diselesaikan.

    Ketika kita mohon kepada Allah kesejahteraan, Allah memberikan akal untuk berfikir.

    Ketika kita mohon kepada Allah keberanian, Allah memberikan bahaya untuk diatasi.

    Ketika kita mohon Allah sebuah cinta, Allah memberikan orang-orang bermasalah untuk di tolong.

    Ketika kita mohon kepada Allah bantuan, Allah memberikankan kesempatan.

    kita tak pernah menerima apa yang di pinta, tetapi kita menerima segala yang di perlukan.

    Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain terbuka, tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu yang dibukakan bagi kita.

    ukhti, kita tak tau sebenarnya dlm kedukaan,pts asa itu sbnrnya ada kebahagian..itulah rhmat Ujian yg Allah bagi buat ukhti.ada hikmahnya walau tersiksa.ukhti org yg beruntung diuji, tanda Allah syg..akn diuji smpai ukhti mrasai kemanisan bila diuji..terus kuat ye ukhti~!!!teruskan..wajib tabah..kuat utk dr ukhti..ank2 ukhti..

    ReplyDelete
  25. salam perkenalan,
    semalam saya membaca kisah akak
    rasa kagum dgn semngat yg akak ada..
    moga terus tabah dan sabar menghadapi segala ujian dan dugaan

    "Ku minta kepada Tuhan setangkai bunga segar, ia beri kaktus yang berduri.
    Ku minta kupu2 diberi ulat berbulu. Ku sedih dan kecewa..namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat bulu itupun menjadi kupu-kupu yang cantik...
    Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNya..Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan, tapi Dia memberi apa yang kita perlukan..Kadang2 kita sedih, kecewa, terluka, tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita..insyaAllah"

    ReplyDelete
  26. Puan Mawar,
    Anda sudah menjadi inspirasi untuk saya bersyukur pada setiap nafas yang diberi. Tolong bertabah walaupun saya tahu amat susah. Berat mata memandang, memang lebih berat bahu Puan yang memikul. Tolong ya Puan. Bertabah ya. Doa saya selalu mengiringi Puan sekeluarga. Cinta Puan untuk suami Puan begitu kuat saya rasa, hingga saya sendiri rasa terpukau. Menulislah untuk lebih lega, luahkan saja, Puan kini punya ramai penyokong dari belakang.
    "Salamun kaulam min rabbir rahiim..."

    ReplyDelete
  27. salam nur..
    akak jg pnh merasai ape yg nur rs.pnh kehilangan..walaupun, hnya secara zahir tp, kehilangan tu sgt2 menyedihkan n ckp2 menyakitkan.mmg kdg2 kite akan rs lemah sgt2, smpi rs tkleh nk bgn dh kan?rs sedih, putus asa..rs tknk berhdapan dgn dunia ni lg..tp, bl teringt ank2..kita pksa dr bgkit jgk kan?penat n letih hdp cmni kan nur?rs cam berlakon kuat sdgkan dlm hati dh tk mampu lg utk berthn..biarpun kalimah sabar tu keluar dr mulut tp, hati msh tertnya2 knpa sume ni jd pd kita..
    nur,
    mmg kite perlukan peringtan n sokongan dr kwn2 di saat nie TAPI, nur kn ingt,kekuatan yg nur perlukan sbnrnya adlh dr diri nur sendr..perlhn2 pujuk ht tu ye nur..org lain hnya blh berkt2 tp, org lain tk merasa..hnya dr nur yg tau kekuatan diri nur di mn..ingt Allah..ingt sabar tu tkde hadnya..
    nur,
    stp kali terdengar bisikan negatif dlm hati..nur ingtla, yg itu adlh dr syaitan & nur kn buang cpt2..nur kn sentiasa sbt dlm ht, yg Allah sgt sygkan nur..tu sbb diberi ujian begini.sbb nur adlh org yg kuat..org yg mampu utk hadapi sume ni.jd, jgn sedih ye nur tapi berbangga la krn nur dipilih Allah utk diuji sebegini..& ade ganjarannya nnti..
    nur,
    smsa akak menangis melalui semua ni,ank akak berumur 3 thn n 2 thn je.ank2 akak ckp " ibu..jgn sedih ye..sbb ibu msh ade kakak n adik..ibu msh ade Allah"..masyaAllah..tuhan yg tau ht akak ktka tu..
    nur pun kn ingt ye..nur msh ade ank2 n Allah..& nur jgn bersedih krna kehilangan tu tp, nur kn bersyukur yg Allah tidak ambil ank2 nur sekl wktu tu..
    pujuk hati ye nur...

    ReplyDelete
  28. salam mawar,
    tumpang tanya macam nak bukak blog kalau kita lupa password dan emailnya ni ade kawan saya yg lupa password nak login blog..sbb mawar ade bukak blog arwah kan..

    ReplyDelete
  29. Alah, ko boleh punyer!

    Dah2... pi masak sedap2, bagi anak2 ko makan! haha


    J takkan suka punya ko sedih lama2 camni. Go baya! baya boleh!!!!

    ReplyDelete
  30. Salam.kak mawar,banyakkan berzikir.solat sunat dhuha,bca al-Quran dan al-mathurat.hanya Dia yang mampu hilangkan segala gusar di hati akak.saya percaya satu hari akak pasti berjaya.bersabar,akak disayangi Allah.insyaAllah,yang terbaik pasti milik akak.

    always pray for you kak:)

    hamba Allah.final year stdent~

    ReplyDelete
  31. salaam mawar,
    semoga terus tabah dgn ujian ini. InsyaAllah , Allah akan terus dan akan sentiasa berada di sisi mawar selagi mawar ingatkan Dia. jangan sesekali menjauh dariNya. Dia maha perancang segala. Perancang yang terbaik untuk hamba yang diciptakanNya. yakinlah itu..

    ReplyDelete
  32. Ya Allah, Ya Rahman Ya Rahim,
    Engkau hilangkan lah kedukaan dan keresahan di hati saudaraku mawar..Kau berikanlah dia kekuatan, permudahkanlah segala urusannya, perdekatkan dan berbanyakkan rezeki saudaraku mawar dan kedua-dua puterinya, embun dan kekwa.

    amin amin ya rabbal alamin

    ReplyDelete
  33. asssalamualaikum kak.. sy doakan sy kuat mcm kak.. dan sy doakan sokmo Allah mudahkan urusan kak. hanya Allah yg tahu bahawa dlm diam diam, kak brikan sy 'fhm' serba sdikit erti hidup.. sy bersyukur kini sy cuba bangun dr hidup sy yg kelam.. asbabnya kak..I praise u Ya ALLAH .. n in da name of Islam, i do love dis person. So, grant her a lot of patient Ya Rahman.. Sabar itu indah wahai calon bidadari syurga

    ReplyDelete
  34. Nur,akak hilang kata2 melihatkan kesdihan Nur kerana akak jg merasakannya saat ini..betul cakap diorg nur...nur,kita ada Allah..kt kn kuat nur...kn KUAT...

    ReplyDelete
  35. saya tak kenal nur tapi saya tau kenapa Allah pilih Nur. tak mungkin saya bleh sekuat nur jika berada di tempat nur. satu perkara yang saya blaja dari blog dan rentetan nur..Allah dekat dengan kita. tak salah kalau nak menangis kalau hanya itu yg mampu buatkan ati tenang.
    demi anak2 tercinta...bangkit lawan perasan sedih tu nur! ramai di l uar sini yg sentiasa doakan nur!

    ReplyDelete
  36. Salam Baya,

    bertabahlah, demi nadaa dan marwa.. Allah pilih Baya utk ujian berat ni sebab Allah Maha Mengetahui Baya memang mampu hadapi ujian ni..Kehilangan ayah tempat zura sekeluarga bergantung 5 tahun dulu mungkin tak sama utk dibandingkan dgn ujian Baya..tapi, masa tu Zura amalkan ma'thurat setiap hari.. Alhamdulillah, kekuatan dalaman tu banyak membantu teruskan hidup..sabar ye Baya..kami sentiasa mendoakan utk Baya dan anak2.. *hugs*

    ReplyDelete
  37. ~Jangan difikir derita akan berpanjangan kelak akan membawa putus asa pada Tuhan.Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan, setelah kabus berlalu pasti kan cerah kembali...Ujian Adalah Tarbiah Dari Allah...Apakah Kita Kan Sabar, Atau pun Sebaliknya~ _Lirik Kehidupan-The Zikr_

    Ini saya nak share nasyid yang selalu saya dengar apabila time down...semoga dapat membantu...

    ReplyDelete
  38. kak mawar... tabahkan hati ye.. banyakkan berzikir. inshaAllah hati akan tenang..

    syang kak mawar. ♥

    ReplyDelete
  39. awak kuat dan tabah. sebab itu Tuhan datangkan dugaan2 ini...

    ReplyDelete
  40. salam nur....
    tabah hadapi dugaan ALLAH....moga hikmah yang tersembunyi menjadi benteng keimanan nur ya,,,

    ReplyDelete
  41. alhamdulillah nur.... cuba nur tengok komen-komen nih... nur kehilangan arwah... tetapi nur dikurniakan ramai sahabat2 baru yang sentiasa memberi sokongan pada nur...

    senyum yer...

    ReplyDelete
  42. salam nur..
    semoga nur terus tabah demi anak2 tercinta..pandang mata anak2..insyaAllah kekuatan akan datang...
    byk2 berdoa...sy doakan nur dan anak2 sentiasa di dalam lindunganNya..amin

    ReplyDelete
  43. salam Mawar,

    klau rasa sedih sgt tu, bukalah quran dan bacalah, kalau boleh baca sampai qatam quran tu dan niatkan utk arwah

    Sesungguhnya Allah itu la sebaik-baik tempat utk kita gantung harapan...

    ReplyDelete
  44. salam..

    semoga Mawar terus kembang tanpa layu.. Akak doakan Mawar sentiasa bahagia dan sentiasa di bwh lindungan dan rahmatNya..Ameen

    ReplyDelete
  45. assalammualaikum..

    sama2 akak:-)..

    sayang akak..

    *hugs*..

    ReplyDelete
  46. salam mawar...

    semalam sy meninggalkan komen, dgn membahasakan mawar sebagai akak. Rupanya kita sebaya. Saya berkongsi blog mawar dan nafastari bersama rakan sepejabat yang berbangsa cina, cacat pendengaran.

    Dia tak habis-habis memuji mawar, kerana katanya mawar tabah.

    Setelah dia mengkhatamkan pula blog arwah, juga tak putus2 dia kagum pada arwah nafastari. Dan katanya, patutlah DIA menjemput arwah lebih awal... kerana arwah seorang yang baik hati...bapa yang mulia... (saya petik kata2nya)

    Dia benar2 simpati pada mawar sehingga mencadangkan saya memberitau majikan untuk mengajak mawar bekerja di pejabat kami...tapi saya katakannya, bukan semudah itu.

    Kami doakan mawar akan cepat dapat kerja... dan membesarkan anak2 dengan tabah :)

    mawar boleh!

    insya allah.

    ReplyDelete
  47. Saya yakin Mawar bleh menjadi wanita yang kuat tuk merentasi halangan masa depan.

    ReplyDelete
  48. Salam dik.

    Semua orang ada masalah masing2. Selalunya kita rasa masalah kita paling besar dan berat, dah tak tertanggung dah. Kenapa nasib kita begini. Orang lain bahagia, senang dan tak terima ujian seberat kita.

    Saya pun ada masalah saya. Pening dan buntu. Down dah bertahun2. Mujur ada isteri yang sabar walau pun kadang2 dia pun down juga.

    Tapi nasib adik dan beberapa kawan2 lain sedikit sebanyak membuka mata saya dan menyuntik kekuatan untuk tidak mudah berputus asa.

    Moga adik berjaya membesarkan anak2 dengan sabar dan rezeki yang berkat.

    Di sebalik kesusahan ada kesenangan.

    ReplyDelete
  49. salam kak mawar... tabahkan hati... berjumpa blog akak melalui link seorang teman di FB... saya doakan segalanya berjalan dengan lancar... insyaAllah, kalau kita yakin dengan rahmat Allah, Allah akan mudahkan segalanya... salam takziah... kuatkan semangat demi anak2

    ReplyDelete
  50. Mawar...
    Teruslah tabah demi Embun dan Kekwa. Terus renung mata mereka dan tatapi wajah mereka terutama pada saat Dik Mawar terasa kehilangan semangat. Teruskan hidup dik, bersama kenangan Nafastari. Sesungguhnya kenangan Mawar bersama Nafastari akan terus menjadi milikmu yang kekal abadi. Jangan bimbang Dik, doa dari kami akan sentiasa mengiringi perjalanan hidup Mawar, Embun dan Kekwa

    ReplyDelete
  51. setiap kali saya bc entri nur..pasti tersentuh dihati...kdg2 smpai t'bawa2 dlm mimpi, teringat2 dlm kehidupan seharian.. begitu terkesan dihati..sabar la nur syg...Allah sentiasa bersama nur & anak2...PerancanganNya sentiasa terbaik utk hamba2Nya...Mawar mesti kuat demi embun & kekwa..amanah yg tlh ditgglkn oleh nafastari...dan yg plg utama amanah Allah... tabah & terus sabar nur syg ~ umi solehah

    ReplyDelete
  52. Nur,
    Bukan awak seorang jer derita...saya sangat memahami perasaan awak. Nur awak ada adik beradik yang menyayangi awak tapi saya tiada. Awak ada parents yg rapat dengan awak. Saya tiada...bersyukurlah masih ada nikmat ALLAH kepada awak. Awak masih ada 2 orang anak yg sangat comel dan mencuit hati. Percayalah setiap penderitaan didunia akan dibalas dengan balasan syurga yg indah. Banyakkan mengaji Al-quran dan berzikir. Serta perbanyakkan solat sunat. InsyaALLAH. Saya juga pernah ilang arah dan hampir hampir sasau mengenangkan penderitaan yg saya alami. Tapi saya lihat Nur masih dianugerahkan nikmat sahabat yg ramai ambil berat akan Nur. banyakkan mendengar ceramah agama. InsyaALLAH......ku doakan kamu sentiasa kuat menghadapi dugaan idup ini.....amin...

    ReplyDelete
  53. Hi !

    Hope you are in better spirits now...! Sometimes it takes time...but more often it takes strength of spirit, and always always it takes God - to put everything right. Do not expect perfection and do not just concentrate on the problems. Perhaps your readers can offer an "out of the box" solution? And you have such a network here - use us! Job, maid, etc etc....ask and we are more than happy to help you!

    Eh speaking pulak saya ye..dalam hati nak jadi motivator...hehehehehe

    ReplyDelete
  54. salam. Teruskan saja langkah ke depan.. jangan lagi menoleh ke belakang.. jadikan kenangan azimat untuk dalan perjalanan..

    ReplyDelete
  55. sabar dik.. akak suami tinggalkan utk 4 bulan kerana die ade tugas diluar negara.. dan pulangnya entah selamat atau tidak.. terasa melaluihari2 yg penuh rindu dan sukar.. bial rasa down.. teringat hidup kamu yg ditemani anak2.. tanpa suami.. yg pergi tak kembali..
    Allah itu ada aturannya.. dan hanya Dia yg maha tahu hikmah disetiap kejadian.. maka pandanglah org yg lebih pedih ujian nya dr kamu.. sekurang2 nya kamu ade kelulusan utk meneruskan hidup.. mcm mana isteri yg punya anak lebih ramai dan tidak punya kelulusan..dan hilang tmpt begantung pasti lebih sukar.. tp dia mungkin tidak putus asa.. hadapi lah hidup.. pulih atau tidak itu hanya mainan masa.. lupakan lah kesedihan dgn cpt.. tidakkah kamu mahu nafastari bangga punya isteri yg tabah.. bukan bersedih dgn pemergian nya..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Wish list 2013 - part ii

Moon sand DIY

tips untuk gembira buat yang tiada pasangan. ewah!